DMO Google näkyvyys

DMO Google näkyvyys

Yrityksen tärkein kaveri, Google näkyvyys nousuun hakukoneoptimoinnin avulla

Ei päivää ilman hakukoneoptimointia. Mikäli haluat erottua ja päästä hyville sijoituksille Googlessa, et voi jättää tärkeintä asiaa huomioimatta. Hakukoneoptimointi vaatiikin paljon aikaa ja pitkäjänteisyyttä, mutta palkistee lopulta asiakasmäärän kasvulla.

Jätä yhteydenottopyyntö!

Google näkyvyys

Oli aika jolloin hakukoneoptimointi, SEO, oli pelkkää nörttien kikkailua ja hakukoneen ”huijaamista” arvostamaan sivustoa. Jos vielä luulet, että hakukoneoptimointi on vielä nykyäänkin sitä, nyt on korkea aika tyhjentää oma korvien välinen välimuisti ja ottaa uutta tietoa vastaan. Googlella on töissä lähes loputtomat henkilötyövuosissa ja rahassa mitattavat resurssit tehdä algoritmeistään sellaisia, että ne osaisivat erottaa hyvät nettisivut huonoista. Ja ennen kaikkea he pyrkivät selvittämään mitkä nettisivut ovat IHMISTEN mielestä hyviä ja mitkä huonoja.

Mitenköhän luulet Googlen onnistuneen tässä? Voin kertoa. He ovat siinä täydellisiä. Et voi yksinkertaisesti tehdä yhtäkään nettisivuja koskevaa muutosta, joka samaan aikaan ei olisi ihmiskäyttäjän mielestä sivustoa parantava, mutta Googlen mielestä kuitenkin sitä olisi ja näin ollen sivusto näkyisi sijoituksissa korkeammalla kuin tavallaan ansaitsisi. Google kuitenkin pyrkii luetteloimaan hakutuloksen siihen järjestykseen jossa uskoo ihmisten haluavan ne nähdä.

Eli mitä hakukoneoptimointi on vuonna 2022. Se on verkkosivuston optimointia paremmaksi ihmiselle. Eli SEOn sijasta pitäisi puhua esimerkiksi KKO:sta, eli käyttökokemusoptimoinnista. Tällainen termi itseasiassa onkin jo olemassa englannin kielellä, User Experience Optimization.

Käyttökokemusoptimoinnin alkeet

Verkkosivun optimointi voidaan jakaa kolmeen pääkategoriaan.

  1. Tekninen optimointi
  2. Sisältö
  3. Maine

Tekninen optimointi

Miten käyttökokemusta voi parantaa teknisellä optimoinnilla. Tilastojen valossa tärkeintä on, että sivu latautuu nopeasti. Sivun pitää olla näkyvissä 1,5 sekunnissa, klikattavissa 2,5 sekunnissa ja sisältö ei saa liikkua/hyppiä/pomppia latauksen aikana kuin maksimissaa noin 10 pikseliä. Kaikki tätä huonommat tulokset laskevat käyttäjän kokemusta ja se näkyy välittöminä poistumisina ja ostojen tai muiden konversioiden vähenemisenä.

Nopeuden lisäksi on toki paljon muita asioita joilla käyttökokemusta voi parantaa. Sivuston pitää miellyttää silmää, olla selkeä, käyttöliittymältään looginen. Se pitää myös tukea eri laitteita.

Sivuston pitää myös olla valmis toimimaan sosiaalisen median jatkeena sisältäen erilaisia metatietoja siitä mikä on sivuston kuva jos sivustoa linkitetään sosiaalisessa mediassa ja niin edelleen. Teknisen optimoinnin työlista on todella pitkä, mutta siinä kaikki vaiheet on täysin perusteltavissa ja hyvinkin loogisia. Ei siit mitää kikkailuja.

Sisältö

Tämä on kaikista vaikein osuus. Johtuen siitä, ettei tätä työtä voi täysin koskaan ulkoistaa. Verkkosivuston sisällön kirjoittaminen on joskus todella työlästä. Etenkin silloin kun sen pitäisi olla samaan aikaan laadukasta. Pelkkiä faktoja on helppo lyödä pöytään, mutta on hyvin harvinaista, että kollegasi lukisi tekstejäsi. Lukija on usein ammattisanastossa vähän huonompi ja tietotaidot luonnollisesti myös melko heikot. Näin ollen joudut siis kirjoittamaan sisältöä väistellen vaikeita termejä ja tehden siitä helppolukuista, mutta samaan aikaan kuitenkin napakkaa, eikä esimerkiksi tällaista tajunnan virtaa, mitä nyt luet.

Sisällön optimointiin kuuluu onneksi kuitenkin paljon sellaista, jossa ulkopuolinen konsultti pystyy auttamaan. Kappalejaot, tekstin jaksottaminen, artikkelikohtaiset sisällysluettelot ja kaikki sellaiset asiat, jotka parantavat viestin ymmärrettävyyttä ja kiinnostavuutta, ovat sisällön optimoimista.

Sisällön tulee olla myös rikasta. Ei siis pelkkää tekstiä, vaa infograafeja, videoita, laskureita, pelejä, leikkejä ja kaikkea sitä mikä tekee oppimisesta helpompaa. Sivuston käyttäjä on kuitenkin tullut aina oppimaan jotain, ehkä vain hinnan, tai sitten hän haluaa oppia kuinka hyvä olet työssäsi. Mitä ikinä hän siellä tekeekään, hän haluaa informaatiota ja sen pitää olla mahdollisimman laadukasta.

Maine

Jokaisella sivustolla on jonkinlainen maine. Mainetta kuitenkinaan tarvitse arvuutella vaan PA-arvon (Page authority) voi tarkistaa esimerkiksi osoitteessa Moz.com/domain-analysis. Sivuston maineen kasvattaminen on teoriassa hyvinkin yksinkertaista, mutta käytännössä hyvin vaikeaa.

Sivuston ulkoiseen maineeseen vaikuttaa se, kuinka monelta eri sivustolta sivustollesi ohjataan. Määrä ei kuitenkaan korvaa laatua, vaan silläkin on väliä minkä on linkittävän sivuston PA-arvo. Edu ja Gov päätteiset sivustot ovat automaattisesti mainetta kasvattavia, koska kyseisiä domaineja ei myönnetä kuin kouluille ja hulkishallinnolle.

Maine ei suoranaisesti siis ole sellainen asia joka näkyisi missään. Mutta Google pitää tätä tärkeänä asiana. Ja ihan syystä. Onhan tottakai väliä tarjotaanko googlettajalle vero.fi sivuston sisältöä vai vauvat.fi foorumin sisältöä, vaikka foorumilla tarkemmin asiasta kerrottaisiinkin. Vero.fi vain yksinkertaisesti ansaitsee saada huomiota, koska se on tiedon virallinen ja arvostettu lähde. Sivuston maineella voi siis pelastaa sivuston näkyvyyden, vaikka kaikki muut asiat olisivat retuperällä.

Teemme verkkosivusto-optimointia* alkaen 3500€ + 500€ / kk**

*Optimointi sisältää aina DMO TEHO™ – paketin (Arvo 1800 €)
**Hinta määräytyy sivujen ja hakusanojen määrän mukaan.