Sivuston sisäinen hakukoneoptimointi

Sisäinen hakukoneoptimointi

Kirjoittaja:

Ari Leskinen

Olen täysiverinen verkkosivu ”kehittelijä”. Kaikki oppi on tullut oman kantapään kautta. Vaikka seinät joihin törmäilen ovatkin isoja, onnistun aina viekkaasti löytämään rakosen, josta pääsen ratkomaan ongelmia, joille elän ja hengitän.

Digimyyntiosasto Ari Leskinen

Sivuston sisäinen hakukoneoptimointi (englanniksi On-Page SEO, On-Site SEO) on tapahtumasarja, jossa optimoidaan verkkosivuston osia, jotta sijoittuisit korkeammalle sijalle hakukoneissa ja saisit enemmän liikennettä verkkosivuillesi.

Tähän kuuluu mm. sivuston sisällön (esim. tekstit, videot, kuvat yms.), metatietojen (metaotsikko ja -kuvaus), sisäisten linkkien päivittäminen sekä url-osoitteiden siistiminen.

Hakukoneet tarkastelevat haku- tai avainsanoja sekä muita sivustolla olevia pikku ”vihjeitä” tarkastaakseen, kuinka hyvin tietty sivu vastaa käyttäjän hakutarkoitusta. Jos hakukone katsoo olevan sivun on erittäin hyödyllinen käyttäjälle, se näyttää sen korkeammalla hakutuloksissa.

Sisäinen hakukoneoptimointi, ulkoinen hakukoneoptimointi, mitä eroa?

Sivuston sisäinen hakukoneoptimointi kattaa kaiken verkkosivutosi sisällä tehtävissä olevista toimenpiteistä parantaaksesi sijoitustasi hakukoneissa..

..kun taas sivuston ulkoinen hakukoneoptimointi kattaa kaiken, mitä voit tehdä verkkosivujesi ulkopuolelta käsin parantaaksesi sijoistasi hakukoneissa. Hyviä esimerkkejä ovat esimerkiksi paluulinkit sivustolle, linkkaaminen artikkeleihin sosiaalisessa mediassa yms.

Molemmat ”osa-alueet” ovat yhtä tärkeitä hakukoneoptimoinnin kokonaiskuvan kannalta.

Sisäinen hakukoneoptimointi vs Ulkoinen hakukoneoptimointi
Sisäinen hakukoneoptimointi vs Ulkoinen hakukoneoptimointi

Miksi sisäinen hakukonoptimointi on tärkeää?

Hakukoneet käyttävät avainsanoja ja muita sivulla olevia elementtejä tarkistaakseen, kuinka hyvin tietty sivu vastaa käyttäjän hakutarkoitusta tietyllä hakusanalla.

Jos sivu on relevantti ja hyödyllinen, hakukone tarjoaa sitä käyttäjälle.

Toisin sanoen hakukone kiinnittää huomiota sivuston sisäisen hakukoneoptimoinnin signaaleihin sijoittaessaan sivuja paremmuusjärjestykseen.

Googlen algoritmi muuttuu jatkuvasti, mutta se asettaa edelleen käyttäjäkokemuksen etusijalle. Google suositteleekin keskittymään ”käyttäjäystävälliseen sisältöön”.

Se tarkoittaa sitä, että arvokkaanja käyttäjäystävällisen sisällön luominen, joka vastaa käyttäjän hakutarkoitusta, on tärkeämpää kuin koskaan.

https://backlinko.com/on-page-seo

https://www.semrush.com/blog/on-page-seo/

Miten optimoida verkkosivujen sisältöä sisäistä optimointia ajatellen?

Write Unique, Optimized Content 

One of the most important on-page SEO steps you should take is to create high-quality content that matches your readers’ search intent.

Use Your Target Keyword In The First 100 Words

  • H1
  • Ensimmäinen kappale
  • H2
  • Keyword Frequency
  • Ulkoiset ja sisäiset linkit
  • Urlit
  • Kuvat, videot yms.

Titlet ja metat

https://developers.google.com/search/docs/fundamentals/seo-starter-guide

Vinkit titleihin ja metoihin.

Advanced tips

  • Sivuston nopeus
  • Push Content Above the Fold
  • Featured snippets
  • UKK
  • NAP Name, address, phone