Miten hakukoneoptimointia tehdään?

Johdanto

Hakukoneoptimoinnilla (SEO) parannetaan verkkosivuston sijoitusta hakukoneissa. Mitä korkeampi sijoitus, sitä todennäköisemmin ihmiset löytävät verkkosivustosi. Hakukoneoptimoinnin avulla voidaan parantaa verkkosivuston näkyvyyttä, jolloin se näkyy todennäköisemmin hakutuloksissa.

On olemassa useita tekniikoita, joilla voidaan parantaa verkkosivuston sijoitus. Näitä ovat esimerkiksi verkkosivuston sisällön parantaminen, avainsanojen lisääminen verkkosivustolle ja sen varmistaminen, että verkkosivustolla on helppo navigoida.

Hakukoneoptimointi on tärkeä osa verkkomarkkinointistrategiaa. Parantamalla verkkosivuston näkyvyyttä se auttaa saamaan lisää kävijöitä ja sitä kautta potentiaalisia asiakkaita.

Miten hakukoneoptimointia ei tehdä?

Hakukoneoptimointi ei ole nippu erilaisia taikatemppuja, joilla huijataan Googlea tarjoamaan kotisivua hakutuloksissa. Hakukoneoptimointia ei siis tehdä Googlea tai Bingiä varten, vaan asiakkaita varten. Google jopa ohjeistaa, että tärkeintä on tehdä laadukkaat ja relevantit sivut löytyäkseen Googlen tuloksista. Tämä on hyvä lähtökohta, vaikkakin se ei täysin pidä paikkansa. On olemassa teknisiä toteutuksia, jotka eivät näy sivuston käyttäjälle, ja ovat olemassa ainoastaan Googlea varten. Yksi esimerkki tällaisesta on ’featured snippets’. Lyhyesti selitettynä snippetit ovat ilmoitus Googlelle, että ”Tässä kohdassa sivua on selkeä kysymys ja vastaus, ja jos tätä samaa asiaa joku Googlelta kysyy, Google saa näyttää täältä kopioidun vastauksen suoraan Googlen tulosten yläreunassa”

Mistä pitäisi hakukoneoptimointi aloittaa?

Yleisin ongelma on sivuston hidas latautuminen. Jos olet kotikoneella tekemässä kotisivujasi ja olet parhaassa tapauksessa valokuituyhteyden päässä, et välttämättä tule huomanneeksi, että sivustosi on todella raskas. Suurin osa sivustosi käyttäjistä käyttävät sitä kuitenkin puhelimella ja olisi erityisen tärkeää, että 3G yhteys riittäisi sivuston avautumiseen nopeasti. Jos puhelimen ruudulla näyttö on valkoisena yli 3 sekuntia, se tuntuu niin ikuisuudelta, että käyttäjä ehtii jo painaa palaa painiketta, ennenkuin sivusi on piirtänyt ensimmäistäkään pikseliä näytölle.

Ilmainen työkalu, jolla voit asian tarkistaa on Googlen oma Google Insight. Analysoimalla omat sivut Insight kertoo miten voisit tehdä sivustosta nopeamman.

Kun sivustosta on tehty riittävän nopea, seuraava vaihe on varmistaa, että sivustolla ole käyttöliittymään liittyviä teknisiä virheitä, kuten päällekkäisiä elementtejä tai rikkinäisiä linkkejä. Tämä tapahtuu Googlen Search Consolessa. GSC ilmoittaa, jos Googlella on ongelmia jonkun sivun kanssa. Se voi esimerkiksi kertoa, että jokin yksittäinen sivu ei indexoidu. Tämä tarkoittaisi sitä, että vaikka sivu olisi kuinka laadukas, se ei voi löytyä Googlesta. Joskus voi käydä myös niin, että sivujen rakennusvaiheessa on unohtunut päälle ”no-index”-asetus, jolloin sivu ei voi Googlesta löytyä.

Tekninen optimointi

Jokaiselle sivuston sivulle tulee kirjoittaa description meta-teksti. Meta-tekstit ovat sellaisia sivuston koodin osia joilla voidaan antaa erilaisia ohjeita muille tietokoneille, mutta ne eivät loppukäyttäjälle näy. Description on tiivistelmä sivun sisällöstä. Tämä sisältö on ennenkaikkea Googlea varten, jotta se ymmärtäisi mistä sivussa on kysymys.

Yleisimmät meta-tagit

  • Title = Kertoo sivun otsikon
  • Description = Sivun tiivistelmä
  • H1-H6 = Oikealla otsikkorakenteella sekä ihmiset, että koneet ymmärtävät tekstiä paremmin.
  • Kuvien Alt-tagit = Kertovat hakukoneille ja näkövammaisille mitä kuvassa on.
  • Robots = Kertoo hakukoneille mitä sivuja ei pidä indexoida
  • Canonical = Voit kertoa hakukoneelle mikä url-osoite on oikea, jos samalle sivulle pääsee kahden eri urlin kautta. Esim osoitteet www.digimyyntiosasto.fi ja https://digimyyntiosasto.fi vievät samaan paikkaan mutta www.digimyyntiosasto.fi on oikea url osoite.
  • Schema = Schemat parantavat jopa 30% sivuston näkyvyyttä, joten ne ansaitsevat oman blogikirjoituksen. Lyhyesti kerrottuna kyse on siitä, että voit kategorisoida sisältöjä Googlelle. Ideana on ikäänkuin tehdä kotisivuistasi Googlen laajennusosa. Featured Snippetit ovat schemoja.

Tärkein asia mitä pitää tietää hakukoneoptimoinnista

Tärkeintä on sisäistää se, että kun tekninen optimointi on tehty, eli kerrottu Googlelle tarkasti mitä sivusto sisältää, alkaa vasta todellinen käyttäjille näkyvä optimointi. Tämä vaatii aikaa ja perehtymistä ja on ensiarvoisen tärkeää. Jos haluat mainostaa esimerkiksi Adwordsin kautta, hakukoneoptimointi tulee olla tehtynä tai joudut maksamaan jopa 1000% enemmän mainospaikasta kun kilpailijasi. Google haluaa tarjota mainoksissaan sisältöä, jota asiakkaat klikkaavat. Jos et siis pysty todistamaan laadukkaalla sisällöllä, että ansaiset kärkipaikan myös mainoksissa, joudut kilpailemaan rahalla, ja se jos joku tulee sinulle kalliiksi.

Mutta jos ennen hakukonemarkkinointia (SEM tai SEA) tulee tehdä hakukoneoptimointia, pitää sitten ennen hakukoneoptimointia tehdä jotain? Kyllä pitää. Et siis voi alottaa suoraan hakukoneoptimoinnista, koska et tiedä mitä asiakkaasi edes etsii ja millä hakusanoilla. Hakukoneoptimointi toteutetaan aina silmälläpitäen jotain hakusanaa tai hakulauseketta. Jos puhut sivuillasi samasta asiasta eri termein kuin palveluasi etsivät potentiaaliset asiakkaat, et pääse kärkisijoille. Tee siis ensin hakusanatutkimus.

Hakusanatutkimusta voit toteuttaa Google Trendsin avulla.

kuva Google Trends palveluista: hakukoneoptimointi vs seo

Kuvasta näkee hyvän esimerkin siitä, että hakukoneoptimointi on paljon harvinaisempi haku kun seo, eli search engine optimization. Joten nyt kun tuotan sisältöä niille jotka etsivät tietoa SEO:sta, niin tiedän, että minun ei kannata käyttää termiä ’hakukoneoptimointi’ vaan ’seo’.

Vai onko asia sittenkään näin selvä. No eihän se valitettavasti ole. Jos sinulla resurssit riittävät voittamaan kilpailun kärkisijasta eniten käytetyllä hakutermillä, niin tottakai sinun kannattaa se tehdä, mutta valitettavasti kilpailu on niin kovaa, että jos muut ovat saaneet sinuun muutaman vuoden etumatkaa, et ihan hevillä kiilaa heidän eteensä. Tällöin kannattaa miettiä, että onko mielummin tulossivun ykkösenä jollain vähemmän googletetulla hakusanalla vai sijalla 65 kaikista yleisimmällä hakusanalla.

Oikean hakusanan valinta voi olla vaikeaa ja se palauttaakin usein yrittäjän perusasioiden äärelle. Pitääkin siis alkaa miettimään kuinka erottua muusta massasta. Kysymys kuuluukin mikä on yrityksesi erottuvuustekijä. Ja muista, erottuvuustekijä erottaa sivut kilpailijoista, se ei siis ole sama asia kuin samankaltaisuustekijä, joka taas tekee sinusta, ehkä uskottavan ja arvoa asiakkailleen tuottavan toimijan, mutta se ei tee sinusta tarpeeksi erilaista, jotta voisit voittaa kilpailijasi.

Aloita siis siitä, että erotut muista. Jos esimerkiksi mietit kampaamoita, ne harvoin erottuvat toisistaan, ja usein kampaamoiden markkinointi meneekin suusta-suuhun suosittelujen kautta. Mutta on varmasti paljon uudelle paikkakunnalle muuttaneita ihmisiä, joilla ei ole ketää suosittelemassa kampaamoa. Entäpä jos kampaamo brändäisikin itsensä vaikka ”pitkien hiusten kampaamoksi”. Tällöin pitkähiuksinen potentiaalinen asiakas saisi jotain mihin tarttua, muutakin kuin hinnan. Pyri siis aina erottumaan joukosta, edes jollain pienellä nyanssilla joka ammattilaisesta voi tuntua typerältä, mutta asiakkaalle se tuo turvaa, kun hän voi varmistua, että tämä palvelu on juuri minua varten.