Mikä on impressio?
Kirjoittaja:
Harri Maunu
Olen todellinen it-generalisti ja digimarkkinointinörtti. Insinööri-tutkintojakin löytyy varmuuden vuoksi tekniikan alalta kaksi kappaletta. Tehtiin sitten kotisivuja tai säädettiin tuolin korkeutta, myynnin lisääminen on aina tärkeimpänä asiana mielessä.

Impressio on esimerkki jostakin nähdystä, kuullusta tai tunnetusta asiasta. Markkinoinnin ja mainonnan yhteydessä vaikutelmia käytetään usein mittaamaan mainoskampanjan tavoittavuutta. Mainosvaikutelma lasketaan joka kerta, kun mainos näytetään käyttäjälle, riippumatta siitä, napsauttaako käyttäjä mainosta vai ei.
Impressio on siis hyvin kevyt tilasto. Se ei tarkoita vielä paljoakaan, mutta antaa jossain tapauksissa suuntaa-antavaa tietoa siitä kuinka paljon julkaisuun ihmisillä on mahdollisuus törmätä.
”Sitoutettu” / ”engagement” on impression tarkempi muoto. Riippuen palvelusta tämä määritellään hieman eri tavoin. Tämä määritellään usein mainoksen täydelliseksi lataamiseksi ja näyttämiseksi verkkotilassa. Sitoutus on sellainen, joka täyttää tietyt katselun vähimmäisvaatimukset, kuten vähintään 50 prosentin näkyvyys selaimessa vähintään kahden sekunnin ajan. Mainosten katseltavuus on tärkeää, koska sillä varmistetaan, että mainoksiasi näkevät ihmiset pystyvät todella käsittelemään ja rekisteröimään tiedot.