Mitä CPC tarkoittaa? Entä mikä on CPM?

CPC vs CPM

CPC on lyhenne sanoista Cost Per Click (kustannukset per klikkaus), ja se on kustannus, jonka yritys maksaa joka kerta, kun käyttäjä klikkaa yhtä heidän mainoksistaan.

CPM eli Cost Per Mille on kustannus tuhatta näyttökertaa kohden. Toisin sanoen yritykset maksavat tietyn summan jokaista tuhatta kertaa kohden, kun niiden mainos näytetään.

Mille – sana on hieman hämäävä, koska se kuulostaa ”milliltä” eli miljoonalta. Sana mille tulee kuitenkin latinasta ja tarkoittaa tuhatta.

CPM on siis hinnoittelumetodi ja kertoo mainoksen hinnan näyttökerroissa mitattuna ja tulos annetaan euroissa (tai mikä valuutta nyt käytössä onkaan) ja CPC mittaa yhdelle klikkaukselle tulevaa keskihintaa. Jos maksat 1000 näytöstä 1000 euroa ja mainosta klikataan 5 kertaa. CPC on 1000 / 5 = 200€. Joten jos jokainen mainosta klikannut ostaa tuotteen, jonka kate on yli 200€, tällöin kampanja kannattava.

Toki hyvin harvoin jokainen mainosta klikannut päätyy asiakkaaksi ja konversioprosentti tulee ottaa huomioon kannattavuuslaskelmissa. Lyhyesti kerrottuna, jos aikasemman esimerkin mukaisesti joka kymmenes mainosta klikannut lopulta ostaa tuotteen, päädyt maksamaan asiakkaasta 2000€. Tämän verran tuotteessa pitää olla siis katetta, jotta kampanjaa kannattaa jatkaa.

HUOM! HUOM! Esimerkin hinnat oli valittu vain laskutoimituksen helpottamiseksi, eikä ole lähelläkään niitä hintoja mitä oikeasti yleensä mainokset maksavat. Vain hyvin harvoin klikkaushinnaksi tulee 200€. Tuon hintainen hakusana on kyllä olemassa ja se on ”Adwords mainonta”. Se on siis hinta, jonka Adwordsia myyvän yrityksen pitää maksaa asiakkaastaan.
Kukahan tuon laskun lopulta maksaa?