Googlen algoritmi: 206 avaintekijää, joilla päästään Googlessa ykköseksi
Kirjoittaja:
Harri Maunu
Olen todellinen it-generalisti ja digimarkkinointinörtti. Insinööri-tutkintojakin löytyy varmuuden vuoksi tekniikan alalta kaksi kappaletta. Tehtiin sitten kotisivuja tai säädettiin tuolin korkeutta, myynnin lisääminen on aina tärkeimpänä asiana mielessä.

Verkkotunnustekijät
- Verkkotunnuksen ikä: Monet SEO:t uskovat, että Google luontaisesti ”luottaa” vanhempiin verkkotunnuksiin. Googlen John Mueller on kuitenkin sanonut, että ”verkkotunnuksen ikä ei auta mitään”.
- Avainsana esiintyy ylätason verkkotunnuksessa: Avainsanan esiintyminen verkkotunnuksessasi ei anna sinulle enää sitä SEO-lisäystä, jota se ennen antoi. Se toimii kuitenkin edelleen relevanssisignaalina.
- Verkkotunnuksen rekisteröinnin pituus: Googlen patentissa todetaan: ”Arvokkaista (laillisista) verkkotunnuksista maksetaan usein useita vuosia etukäteen, kun taas oviaukkoisia (laittomia) verkkotunnuksia käytetään harvoin yli vuoden ajan. Siksi verkkotunnuksen päättymispäivää tulevaisuudessa voidaan käyttää tekijänä ennustettaessa verkkotunnuksen laillisuutta.”
- Avainsana aliverkkotunnuksessa: Alidomainissa esiintyvä avainsana voi parantaa sijoituksia. (lähde: moz.com)
- Verkkotunnuksen historia: Sivusto, jonka omistussuhteet ovat vaihtuneet, voi pyytää Googlea ”nollaamaan” sivuston historian, jolloin verkkotunnukseen viittaavat linkit mitätöityvät.
- Exact Match Domain: Exact Match Domain -verkkotunnuksilla on todennäköisesti vain vähän tai ei lainkaan suoraa SEO-hyötyä.
- Julkinen vs. yksityinen WhoIs: Yksityiset WhoIs-tiedot voivat olla merkki siitä, että on ”jotain salattavaa”.
- Rangaistu WhoIs-omistaja: Jos Google tunnistaa tietyn henkilön roskapostittajaksi, on järkevää, että se tutkii tarkkaan kyseisen henkilön omistamat muut sivustot.
- Maan TLD-pääte: Maakoodin mukainen aluetunnus (.fi, .se, .co.uk) voi joskus auttaa sivustoa sijoittumaan kyseisessä maassa, mutta se voi rajoittaa sivuston kykyä sijoittua maailmanlaajuisesti.
- Avainsana otsikkotunnisteessa: Vaikka otsikkotunniste ei ole enää niin tärkeä kuin ennen, se on edelleen tärkeä sivun SEO-signaali.
- Title Tag alkaa avainsanalla: Sillä, onko avainsana titlen alussa, keskellä vai lopussa ei tiettävästi ole merkitystä. (lähde: pageoptimizer.pro)
- Avainsana Description-tagissa: Googlen algoritmi ei käytä meta description tagia suorana ranking-signaalina. Kuvaustunnisteesi voi vaikuttaa klikkausprosenttiin, joka sen sijaan on hyvinkin keskeinen sijoitustekijä.
- Avainsana esiintyy H1-tagissa: H1-tagit ovat ”toinen otsikkotunniste”. Erään korrelaatiotutkimuksen tulosten mukaan Googlen algoritmi käyttää H1-tagia otsikkotunnisteen ohella toissijaisena relevanssisignaalina.
- TF-IDF: Hieno tapa sanoa: ”Kuinka usein tietty sana esiintyy asiakirjassa?”. Mitä useammin kyseinen sana esiintyy sivulla, sitä todennäköisemmin sivu käsittelee kyseistä sanaa. Googlen algoritmi käyttää todennäköisesti kehittynyttä versiota TF-IDF:stä.
- Sisällön pituus: Sisältö, jossa on enemmän sanoja, voi kattaa laajemman kokonaisuuden, ja se on algoritmissa todennäköisesti parempi kuin lyhyemmät, pinnalliset artikkelit. Eräässä hiljattain tehdyssä ranking-tekijöitä koskevassa alan tutkimuksessa todettiinkin, että Googlen ensimmäisen sivun keskimääräinen tulos oli noin 1400 sanan pituinen.
- Sisällysluettelo: Linkitetyn sisällysluettelon käyttäminen voi auttaa Googlea ymmärtämään paremmin sivusi sisältöä. Se voi myös johtaa sitelinkeihin:
Sitelinkit Googlen SERP:ssä - Latentti semanttiset indeksointiavainsanat sisällössä (LSI): LSI-avainsanat auttavat hakukoneita poimimaan merkityksen sanoista, joilla on useampi kuin yksi merkitys (esimerkiksi: Apple the computer company vs. Apple the fruit). LSI:n esiintyminen tai puuttuminen toimii todennäköisesti myös sisällön laadun signaalina.
- LSI-avainsanat otsikko- ja kuvaustunnisteissa: Kuten verkkosivujen sisällön kohdalla, myös sivun metatunnisteiden LSI-avainsanat auttavat todennäköisesti Googlen algoritmia erottamaan sanat, joilla on useita mahdollisia merkityksiä. Saattaa toimia myös relevanssisignaalina.
- Sivu kattaa aiheen syvällisesti: Aiheen kattavuuden syvyyden ja Googlen sijoitusten välillä on selvä korrelaatio. Siksi sivut, jotka kattavat kaikki näkökulmat, ovat todennäköisesti etulyöntiasemassa verrattuna sivuihin, jotka kattavat aiheen vain osittain.
- Sivun latausnopeus HTML:n avulla: Sekä Googlen algoritmi että Bingin algoritmi käyttävät sivun nopeutta sijoitustekijänä. Google käyttää nyt todellisia Chrome-käyttäjätietoja latausnopeuden arviointiin.
- AMP:n käyttö: Vaikka AMP ei olekaan suora Googlen algoritmi ranking-tekijä, se voi olla edellytys sijoitukselle Google News Carousel -uutiskarusellin mobiiliversiossa.
- Entity Match: Vastaako sivun sisältö sitä ”kokonaisuutta”, jota käyttäjä etsii? Jos vastaus on myönteinen, sivu voi saada paremman sijoituksen kyseiselle hakusanalle.
- Google Hummingbird: Tämä ”algoritmimuutos” auttoi Googlea menemään avainsanoja pidemmälle. Hummingbirdin ansiosta Google ymmärtää nyt paremmin verkkosivun aiheen.
- Kaksinkertainen sisältö: Saman sivuston identtinen sisältö (jopa hieman muokattuna) voi vaikuttaa kielteisesti sivuston hakukonenäkyvyyteen.
- Rel=Canonical: Oikein käytettynä tämän tunnisteen käyttö voi estää Googlea rankaisemasta sivustoa kaksoissisällöstä.
- Kuvien optimointi: Kuvat lähettävät hakukoneille tärkeitä relevanssisignaaleja tiedostonimen, alt-tekstin, otsikon, kuvauksen ja kuvatekstin kautta.
- Sisällön ajantasaisuus: Google Caffeine -päivitys suosii hiljattain julkaistua tai päivitettyä sisältöä, erityisesti aikasidonnaisissa hauissa. Korostaen tämän tekijän tärkeyttä Google näyttää tietyille sivuille sivun viimeisimmän päivityksen päivämäärän.
- Sisältöpäivitysten suuruusluokka: Muokkausten ja muutosten merkittävyys toimii myös tuoreustekijänä. Kokonaisten osioiden lisääminen tai poistaminen on merkittävämpää kuin muutaman sanan järjestyksen vaihtaminen tai kirjoitusvirheen korjaaminen.
- Historialliset sivupäivitykset: Kuinka usein sivua on päivitetty ajan mittaan? Päivittäin, viikoittain, viiden vuoden välein? Sivupäivitysten tiheydellä on myös merkitystä tuoreuden kannalta.
- Avainsanojen näkyvyys: Avainsanan esiintyminen sivun sisällön sadassa ensimmäisessä sanassa korreloi Googlen ensimmäisen sivun sijoitusten kanssa.
- Avainsana H2- ja H3-tunnisteissa: Avainsanan esiintyminen alaotsikkona H2- tai H3-muodossa voi olla toinen heikko relevanssisignaali.
- Lähtevien linkkien laatu: Monet SEO:t ajattelevat, että linkittäminen ulospäin auktoriteettisivustoille auttaa lähettämään luottamussignaaleja Googlelle. Ja tätä tukee tuore alan tutkimus.
- Lähtevien linkkien teema: The Hilltop Algorithm -algoritmin mukaan Googlen algoritmi saattaa käyttää linkittämiesi sivujen sisältöä relevanssisignaalina. Jos sinulla on esimerkiksi autoja käsittelevä sivu, joka linkittää elokuviin liittyville sivuille, tämä voi kertoa Googlelle, että sivusi käsittelee elokuvaa Autot, ei autoja.
- Kielioppi ja oikeinkirjoitus: Cutts antoi muutama vuosi sitten ristiriitaisia viestejä siitä, onko tämä tärkeää vai ei.
- Syndikoitu sisältö: Muualta kopioitu sisältö ei välttämättä indeksoidu ollenkaan.
- Mobiiliystävällinen päivitys: Tämä päivitys, johon usein viitataan nimellä ”Mobilegeddon”, palkitsi sivut, jotka oli optimoitu asianmukaisesti mobiililaitteille.
- Mobiilikäytettävyys: Sivustot, joita mobiilikäyttäjät voivat käyttää helposti, voivat olla etulyöntiasemassa Googlen ”Mobile-first Index” -indeksissä.
- ”Piilotettu” sisältö mobiililaitteissa: Mobiililaitteissa piilotettua sisältöä ei välttämättä indeksoida (tai sitä ei painoteta yhtä paljon) kuin täysin näkyvää sisältöä.
- Hyödyllinen ”täydentävä sisältö”: Nyt julkaistun Google Rater Guidelines -asiakirjan mukaan hyödyllinen lisäsisältö on osoitus sivun laadusta (ja näin ollen Googlen sijoituksesta). Esimerkkejä ovat valuuttamuunnin, lainakorkolaskuri ja interaktiiviset reseptit.
- Välilehtien taakse piilotettu sisältö: Pitääkö käyttäjien klikata välilehteä paljastaakseen osan sivusi sisällöstä? Jos näin on, Google on sanonut, että tätä sisältöä ”ei ehkä indeksoida”.
- Lähtevien linkkien määrä: Liian monta dofollow OBL:ää voi ”vuotaa” PageRankia, mikä voi vahingoittaa kyseisen sivun sijoituksia.
- Multimedia: Kuvat, videot ja muut multimediaelementit voivat toimia sisällön laadun signaalina.
- Sivulle osoittavien sisäisten linkkien määrä: Sivulle osoittavien sisäisten linkkien määrä kertoo sen tärkeydestä suhteessa sivuston muihin sivuihin (enemmän sisäisiä linkkejä = tärkeämpi).
- Sivulle osoittavien sisäisten linkkien laatu: Sisäiset linkit verkkotunnuksen arvovaltaisilta sivuilta vaikuttavat voimakkaammin kuin sivut, joilla ei ole PageRankia tai joiden PageRank on alhainen.
- Rikkinäiset linkit: Jos sivulla on liikaa rikkinäisiä linkkejä, se voi olla merkki laiminlyödystä tai hylätystä sivustosta. Google Rater Guidelines -asiakirjassa käytetään rikkinäisiä linkkejä yhtenä kotisivun laatua arvioivana tekijänä.
- Lukemisen taso: Google epäilemättä arvioi verkkosivujen lukutason. Itse asiassa Google antoi ennen lukutason tilastot, mutta siitä, mitä he tekevät näillä tiedoilla, voidaan keskustella. Jotkut sanovat, että peruslukutaso auttaa sinua sijoittumaan paremmin, koska se vetoaa massoihin. Toiset taas yhdistävät peruslukutason Ezine Articlesin kaltaisiin sisältötehtaisiin.
- Kumppanuuslinkit: Affiliate-linkit itsessään eivät luultavasti vahingoita sijoituksiasi. Mutta jos niitä on liikaa, Googlen algoritmi saattaa kiinnittää enemmän huomiota muihin laatusignaaleihin varmistaakseen, ettet ole ”ohut affiliate-sivusto”.
- HTML-virheet/W3C-validointi: Paljon HTML-virheitä tai huolimaton koodaus voi olla merkki huonolaatuisesta sivustosta. Vaikka se on kiistanalaista, monet SEO-alan toimijat ovat sitä mieltä, että hyvin koodattua sivua käytetään laatusignaalina.
- Verkkotunnuksen auktoriteetti: Jos kaikki asiat ovat samanarvoisia, arvovaltaisella verkkotunnuksella oleva sivu sijoittuu korkeammalle kuin vähemmän arvovaltaisella verkkotunnuksella oleva sivu.
verkkotunnuksen luokitus - Sivun PageRank: Ei korreloi täydellisesti. Mutta sivut, joilla on paljon auktoriteettia, ovat yleensä paremmalla sijalla kuin sivut, joilla ei ole paljon linkkien auktoriteettia.
- URL-osoitteen pituus: Liian pitkät URL-osoitteet voivat haitata sivun hakukonenäkyvyyttä. Itse asiassa useissa alan tutkimuksissa on havaittu, että lyhyet URL-osoitteet ovat yleensä hieman etulyöntiasemassa Googlen hakutuloksissa.
- URL-polku: Sivu, joka on lähempänä etusivua, voi saada hieman enemmän auktoriteettia kuin sivut, jotka on haudattu syvälle sivuston arkkitehtuuriin.
- Ihmistoimittajat: Google on jättänyt patentin järjestelmälle, jonka avulla ihmismuokkaajat voivat vaikuttaa SERP-listoihin, vaikka sitä ei ole koskaan vahvistettu.
- Sivuluokka: Sivun kategoria on relevanssisignaali. Sivu, joka kuuluu läheisesti liittyvään kategoriaan, voi saada relevanssia lisää verrattuna sivuun, joka on arkistoituna johonkin asiaan liittymättömään kategoriaan.
- Avainsana URL-osoitteessa: Toinen relevanssisignaali. Googlen edustaja kutsui tätä hiljattain ”hyvin pieneksi ranking-tekijäksi”. Mutta kuitenkin ranking-tekijäksi.
- URL-merkkijono: Google lukee URL-merkkijonon kategoriat, ja ne voivat antaa temaattisen signaalin siitä, mitä sivu käsittelee:
URL-merkkijono Googlen SERP:ssä - Viitteet ja lähteet: Viittaukset ja lähteiden mainitseminen, kuten tutkimusasiakirjoissa tehdään, voi olla merkki laadusta. Googlen laatuohjeissa todetaan, että tarkastelijoiden tulisi pitää silmällä lähteitä tarkastellessaan tiettyjä sivuja: ”Tämä on aihe, jossa asiantuntemus ja/tai arvovaltaiset lähteet ovat tärkeitä…”. Google on kuitenkin kiistänyt käyttävänsä ulkoisia linkkejä sijoitussignaalina.
- Luettelot ja numeroidut luettelot: Luettelot ja numeroidut luettelot auttavat jäsentämään sisältöä lukijoille, mikä tekee siitä käyttäjäystävällisemmän. Google on todennäköisesti samaa mieltä ja saattaa suosia sisältöä, jossa on luoteja ja numeroita.
- Sivun tärkeysjärjestys sivukartassa: Sivulle sitemap.xml-tiedoston kautta annettu prioriteetti voi vaikuttaa sijoitukseen.
- Liian monta lähtevää linkkiä: Suoraan edellä mainitusta Quality rater -asiakirjasta: ”Joillakin sivuilla on aivan, aivan liikaa linkkejä, jotka peittävät sivun ja vievät huomion pois pääsisällöstä.”
- UX-signaalit muista avainsanoista Page Ranks For: Jos sivu sijoittuu useisiin muihin avainsanoihin, se voi antaa Googlen algoritmille sisäisen merkin laadusta. Itse asiassa Googlen tuoreessa ”How Search Works” -raportissa todetaan: ”Etsimme sivustoja, joita monet käyttäjät näyttävät arvostavan samankaltaisissa kyselyissä.”
- Sivun ikä: Vaikka Google suosii tuoretta sisältöä, vanhempi sivu, jota päivitetään säännöllisesti, voi olla uudempaa sivua parempi.
- Käyttäjäystävällinen ulkoasu: Viittaus Googlen laatuohjeiden asiakirjaan jälleen kerran: ”Laadukkaimpien sivujen sivun asettelu tekee pääsisällön välittömästi näkyväksi.”
- Pysäköidyt verkkotunnukset: Googlen joulukuussa 2011 tekemä päivitys vähensi pysäköityjen verkkotunnusten hakunäkyvyyttä.
- Hyödyllinen sisältö: Google saattaa tehdä eron ”laadukkaan” ja ”hyödyllisen” sisällön välillä.
- Sisältö tarjoaa arvoa ja ainutlaatuisia näkemyksiä: Google on todennut, että se rankaisee mielellään sivustoja, jotka eivät tuo mitään uutta tai hyödyllistä, erityisesti ohuita affiliate-sivustoja.
- Yhteydenottosivu: Edellä mainitussa Googlen laatuasiakirjassa todetaan, että he suosivat sivustoja, joilla on ”sopiva määrä yhteystietoja”. Varmista, että yhteystietosi täsmäävät whois-tietoihisi.
- Verkkotunnuksen luottamus / TrustRank: Monet SEO:t uskovat, että ”TrustRank” on massiivisen tärkeä ranking-tekijä. Googlen patentti ”Search result ranking based on trust” näyttää tukevan tätä.
Luottamukseen perustuva hakutulosten sijoittaminen - Sivuston arkkitehtuuri: Hyvin koottu sivuston arkkitehtuuri (esimerkiksi siilorakenne) auttaa Googlea järjestämään sisältösi temaattisesti. Se voi myös auttaa Googlebotia pääsemään ja indeksoimaan kaikki sivustosi sivut.
- Sivuston päivitykset: Monet hakukoneoptimoijat uskovat, että sivuston päivitykset – ja etenkin kun sivustolle lisätään uutta sisältöä – toimii koko sivuston laajuinen tuoreustekijä. Vaikka Google on hiljattain kiistänyt käyttävänsä ”julkaisutiheyttä” algoritmissaan.
- Sivukarttasivun läsnäolo: Sivukartta auttaa hakukoneita indeksoimaan sivusi helpommin ja perusteellisemmin, mikä parantaa näkyvyyttä. Google totesi kuitenkin äskettäin, että HTML-sitemapit eivät ole ”hyödyllisiä” SEO:n kannalta.
- Sivuston käyttöaika: Sivuston ylläpidosta tai palvelinongelmista johtuvat runsaat käyttökatkokset voivat vahingoittaa sijoituksiasi (ja voivat jopa johtaa indeksoinnin poistamiseen, jos niitä ei korjata).
- Palvelimen sijainti: Palvelimen sijainti vaikuttaa siihen, mihin sivustosi sijoittuu eri maantieteellisillä alueilla. Erityisen tärkeää maantieteellisissä hauissa.
- SSL-sertifikaatti: Google on vahvistanut, että HTTPS:n käyttö on sijoitussignaali.
- E-A-T: Lyhenne sanoista ”Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness”. Google saattaa antaa etulyöntiaseman sivustoille, joilla on korkea E-A-T (erityisesti sivustoille, jotka julkaisevat terveyteen liittyvää sisältöä).
- Kaksinkertaiset metatiedot sivustolla: Duplikaattiset metatiedot koko sivustollasi voivat heikentää koko sivusi näkyvyyttä.
- Breadcrumb-navigointi: Tämä on käyttäjäystävällisen sivuston arkkitehtuurin tyyli, joka auttaa käyttäjiä (ja hakukoneita) tietämään, missä he ovat sivustolla: Google toteaa, että: ”Google-haku käyttää breadcrumb-merkintää verkkosivun rungossa luokittelemaan sivun tiedot hakutuloksissa.”
- Mobiilioptimoitu: Yli puolet kaikista hauista tehdään mobiililaitteilla, joten Google haluaa nähdä, että sivustosi on optimoitu mobiilikäyttäjille. Itse asiassa Google rankaisee nyt sivustoja, jotka eivät ole mobiiliystävällisiä
- YouTube: YouTube-videot saavat epäilemättä suosituimmuuskohtelun SERP:ssä (luultavasti siksi, että Google omistaa sen ) Itse asiassa Search Engine Land havaitsi, että YouTube.comin liikenne kasvoi merkittävästi Googlen Pandan (Googlen Algoritmipäivitys joka julkaisitiin 2011 tammikuussa.) jälkeen.
- Sivuston käytettävyys: Sivusto, jota on vaikea käyttää tai jossa on vaikea navigoida, voi vahingoittaa sijoituksia epäsuorasti vähentämällä sivustollaoloaikaa, katsottuja sivuja ja hyppyprosenttia (toisin sanoen RankBrain-ranking-tekijöitä).
- Google Analyticsin ja Google Search Consolen käyttö: Jotkut uskovat, että näiden kahden ohjelman asentaminen sivustollesi voi parantaa sivusi indeksointia. Ne voivat myös suoraan vaikuttaa sijoituksiin antamalla Googlelle enemmän tietoja, joiden avulla se voi työskennellä (esim. tarkempi palautusprosentti, saatko viittausliikennettä takalinkkisi kautta vai et jne.). Google on kuitenkin kiistänyt tämän myytin.
- Käyttäjien arviot/sivuston maine: Sivuston maine Yelp.comin kaltaisilla sivustoilla on todennäköisesti tärkeä rooli Googlen algoritmissa. Google on jopa julkaissut harvinaisen suorasukaisen hahmotelman siitä, miten se käyttää verkkoarvosteluja sen jälkeen, kun eräs sivusto oli jäänyt kiinni asiakkaiden huijaamisesta saadakseen lehdistöä ja linkkejä.
- Core Web Vitals: Core Web Vitals on ”enemmän kuin tasapelin katkaisija”, mitä tulee niiden vaikutukseen sijoituksiin.
Backlink-tekijät - Linkitysverkkotunnuksen ikä: Ikääntyneiden verkkotunnusten takalinkit voivat olla tehokkaampia kuin uusien verkkotunnusten.
- Linkittävien juuriverkkotunnusten määrä: Viittaavien verkkotunnusten määrä on yksi tärkeimmistä sijoitustekijöistä Googlen algoritmissa, kuten 11,8 miljoonaa Google-hakutulosta koskevasta toimialatutkimuksestamme käy ilmi. viittaavat verkkotunnukset
- Erillisistä C-luokan IP-osoitteista tulevien linkkien määrä: Erillisistä IP-osoitteista tulevat linkit viittaavat siihen, että sinuun linkittävien sivustojen kirjo on laajempi, mikä voi auttaa sijoituksissa.
- Linkittävien sivujen määrä: Linkittävien sivujen kokonaismäärä (jopa samalta verkkotunnukselta) voi vaikuttaa sijoituksiin.
- Takalinkkien ankkuriteksti: Kuten tässä Googlen alkuperäisen algoritmin kuvauksessa todetaan: ”Ensinnäkin ankkurit tarjoavat usein tarkempia kuvauksia verkkosivuista kuin itse sivut.”. On selvää, että ankkuriteksti on vähemmän tärkeä kuin ennen (ja ylioptimoituna toimii webspam-signaalina). Mutta avainsanarikas ankkuriteksti lähettää edelleen vahvan relevanssisignaalin pieninä annoksina.
- Alt Tag (kuvalinkkien osalta): Alt-teksti toimii kuvien ankkuritekstinä.
- Linkit .edu- tai .gov-verkkotunnuksista: Matt Cutts on todennut, että TLD ei vaikuta sivuston tärkeyteen. Ja Google on sanonut, että he ”sivuuttavat” paljon Edu-linkkejä. Tämä ei kuitenkaan estä SEO:ita ajattelemasta, että .gov- ja .edu-tunnuksilla on algoritmissa erityinen paikka.
- Linkittävän sivun auktoriteetti: Viittaussivun auktoriteetti (PageRank) on ollut erittäin tärkeä ranking-tekijä Googlen alkuaikoina ja on sitä edelleen.
linkin auktoriteetti - Linkittävän verkkotunnuksen auktoriteetti: Viittaavan verkkotunnuksen auktoriteetilla voi olla itsenäinen rooli linkin arvossa.
- Kilpailijoiden linkit: Samassa SERP-listassa sijoittuvien muiden sivujen linkit voivat olla arvokkaampia sivun sijoittumisen kannalta kyseisellä avainsanalla (koska ne ovat erittäin relevantteja sivuja).
- Linkit ”odotetuilta” verkkosivustoilta: Vaikka se on spekulatiivista, jotkut hakukoneoptimoijat uskovat, että Google ei luota täysin verkkosivustoosi, ennen kuin saat linkkejä joukosta ”odotettuja” auktoriteettisivustoja toimialallasi.
- Linkit huonoilta sivuilta: Linkit niin sanotuilta ”huonoilta alueilta” voivat vahingoittaa sivustoasi.
- Vieraskirjoitukset: Vaikka vieraskirjoituksista saadut linkit ovat edelleen arvokkaita, ne eivät todennäköisesti ole yhtä tehokkaita kuin todelliset toimitukselliset linkit (lisäksi ”laajamittainen” vieraskirjoittaminen voi aiheuttaa sivustollesi ongelmia).
- Linkit mainoksista: Googlen mukaan mainoksista tulevien linkkien tulisi olla seuraamattomia tai käyttää rel=sponsored-attribuuttia. On kuitenkin todennäköistä, että Google pystyy tunnistamaan ja suodattamaan mainoksista tulevat seuratut linkit.
- Kotisivun auktoriteetti: Viittaussivun kotisivulle osoittavilla linkeillä voi olla erityinen merkitys arvioitaessa sivuston – ja siten linkin – painoarvoa.
- Nofollow-linkit: Tämä on yksi SEO:n kiistellyimmistä aiheista. Googlen virallinen sana asiasta on: ”Yleensä emme seuraa niitä”. Mikä viittaa siihen, että ne tekevät… ainakin tietyissä tapauksissa. Tietyn prosenttiosuuden nofollow-linkkien määrä voi myös viitata luonnolliseen vs. luonnottomaan linkkiprofiiliin.
- Linkkityyppien monimuotoisuus: Jos luonnottoman suuri osa linkeistä tulee yhdestä lähteestä (esim. foorumiprofiilit, blogikommentit), se voi olla merkki verkkopostista. Toisaalta eri lähteistä peräisin olevat linkit ovat merkki luonnollisesta linkkiprofiilista.
- ”Sponsoroidut” tai ”UGC”-tunnisteet: Linkkejä, jotka on merkitty tunnisteella ”rel=sponsored” tai ”rel=UGC”, käsitellään eri tavalla kuin tavallisia ”followed” tai rel=nofollow-linkkejä.
- Kontekstisidonnaiset linkit: Sivun sisältöön upotettuja linkkejä pidetään tehokkaampina kuin tyhjällä sivulla olevia tai muualla sivulla olevia linkkejä.
Kontekstisidonnainen linkki - Liialliset 301 uudelleenohjaukset sivulle: Webmaster Help -videon mukaan 301-uudelleenohjauksista tulevat takalinkit heikentävät jonkin verran PageRankia.
- Sisäisen linkin ankkuriteksti: Sisäisen linkin ankkuriteksti on toinen relevanssisignaali. Sisäisillä linkeillä on kuitenkin todennäköisesti paljon vähemmän painoarvoa kuin ulkoisilta sivustoilta tulevilla ankkuriteksteillä.
- Linkin otsikon attribuutio: Linkin otsikkoa (teksti, joka näkyy, kun viet hiiren kursorin linkin päälle) voidaan myös käyttää heikkona relevanssisignaalina.
- Viittaavan verkkotunnuksen maan TLD: Linkkien saaminen maakohtaisista ylätason verkkotunnuspäätteistä (.de, .cn, .co.uk) voi auttaa sinua sijoittumaan paremmin kyseisessä maassa.
- Linkin sijainti sisällössä: Sisällön alussa olevilla linkeillä voi olla hieman suurempi painoarvo kuin sisällön loppuun sijoitetuilla linkeillä.
linkin sijainti html - Linkin sijainti sivulla: Linkin sijainti sivulla on tärkeä. Yleensä sivun sisältöön upotettu linkki on tehokkaampi kuin alatunnisteeseen tai sivupalkin alueelle sijoitettu linkki.
- Linkitysalueen relevanssi: Linkki samankaltaiselta sivustolta on huomattavasti tehokkaampi kuin linkki täysin vieraalta sivustolta.
- Sivutason relevanssi: Relevantilta sivulta tuleva linkki välittää myös enemmän arvoa.
- Avainsana otsikossa: Google antaa lisäarvoa sellaisilta sivuilta tuleville linkeille, joiden otsikossa on sivusi avainsana (”Asiantuntijat linkittävät asiantuntijoille”).
- Positiivinen linkkien nopeus: Sivusto, jolla on positiivinen linkkien nopeus, saa yleensä lisäarvoa SERP:ssä, koska se osoittaa, että sivustosi suosio kasvaa.
- Negatiivinen linkin nopeus: Negatiivinen linkkien nopeus voi heikentää sijoituksia merkittävästi, sillä se on merkki suosion vähenemisestä.
- Linkit ”Hub”-sivuilta: Hilltop-algoritmi ehdottaa, että linkkien saaminen sivuilta, joita pidetään tietyn aiheen huippuresursseina (tai keskittyminä), saa erityiskohtelua.
- Linkki auktoriteettisivuilta: Linkki ”auktoriteettisivustona” pidetystä sivustosta siirtää todennäköisesti enemmän mehua kuin linkki pieneltä, suhteellisen tuntemattomalta sivustolta.
- Linkki Wikipedian lähteenä: Vaikka linkit ovat nofollow-linkkejä, monet ajattelevat, että linkin saaminen Wikipediasta antaa sinulle hieman lisää luottamusta ja auktoriteettia hakukoneiden silmissä. Google on kiistänyt tämän.
- Samanaikaiset esiintymät: Sanat, joilla on tapana esiintyä takalinkkisi ympärillä, auttavat kertomaan Googlelle, mistä kyseinen sivu kertoo.
Linkkien yhteistapaukset - Takalinkkien ikä: Googlen patentin mukaan vanhemmilla linkeillä on enemmän ranking-arvoa kuin uusilla takalinkkeillä.
- Oikeiden sivustojen linkit vs. ”Splogit”: Blogiverkostojen yleistymisen vuoksi Google antaa luultavasti enemmän painoarvoa ”oikeilta sivustoilta” tuleville linkeille kuin väärennetyistä blogeista tuleville. Ne käyttävät todennäköisesti brändi- ja käyttäjävuorovaikutussignaaleja erottaakseen nämä kaksi toisistaan.
- Luonnollinen linkkiprofiili: Sivusto, jolla on ”luonnollinen” linkkiprofiili, sijoittuu korkealle ja kestää päivityksiä paremmin kuin sivusto, joka on selvästi käyttänyt mustan hatun strategioita linkkien rakentamiseen.
- Vastavuoroiset linkit: Googlen linkkijärjestelmät-sivulla luetellaan ”liiallinen linkkien vaihto” vältettäväksi linkkijärjestelmäksi.
- Käyttäjän luoman sisällön linkit: Google voi tunnistaa UGC:n vs. sivuston todellisen omistajan julkaiseman sisällön. Ne tietävät esimerkiksi, että linkki virallisesta WordPress.com-blogista on hyvin erilainen kuin linkki osoitteesta besttoasterreviews.wordpress.com.
- Linkit 301:stä: Linkit, jotka ovat peräisin 301 uudelleenohjauksesta, saattavat menettää hieman mehua verrattuna suoraan linkkiin. Matt Cutts kuitenkin sanoo, että 301:t ovat samanlaisia kuin suorat linkit.
- Schema.orgin käyttö: Sivut, jotka tukevat mikroformaatteja, saattavat sijoittua korkeammalle kuin sivut, joilla sitä ei ole. Tämä voi olla suora lisäys tai se, että sivuilla, joilla on mikroformaattitiedot, on korkeampi SERP CTR:
Schema ORG:n käyttö Googlen SERP:ssä - Linkittävän sivuston TrustRank: Sinuun linkittävän sivuston luotettavuus määrittää, kuinka paljon ”TrustRank” siirtyy sinulle.
- Sivulta lähtevien linkkien määrä: PageRank on rajallinen. Sivun linkki, jolla on satoja ulkoisia linkkejä, välittää vähemmän PageRankia kuin sivu, jolla on kourallinen ulkoisia linkkejä.
- Foorumilinkit: Teollisen tason roskapostituksen vuoksi Google saattaa alentaa merkittävästi foorumeilta tulevien linkkien arvoa.
- Linkittävän sisällön sanamäärä: Linkki 1000 sanan mittaisesta viestistä on yleensä arvokkaampi kuin 25 sanan mittaisen pätkän sisällä oleva linkki.
- Linkittävän sisällön laatu: Linkit huonosti kirjoitetusta tai kehrätystä sisällöstä eivät välitä yhtä paljon arvoa kuin linkit hyvin kirjoitetusta, sisällöstä.
- Sivuston laajuiset linkit: Matt Cutts on vahvistanut, että sitewide-linkit ”pakataan” laskettavaksi yhdeksi linkiksi.
- RankBrain: RankBrain on Googlen tekoälyalgoritmi. Monet uskovat, että sen päätarkoitus on mitata, miten käyttäjät ovat vuorovaikutuksessa hakutulosten kanssa (ja asettaa tulokset sen mukaisesti paremmuusjärjestykseen).
- Avainsanan orgaaninen klikkausprosentti: Googlen mukaan sivut, joita klikataan enemmän CTR:n mukaan, voivat saada SERP-parannusta kyseiselle avainsanalle.
Live-kokeiden tulkinta - Kaikkien avainsanojen orgaaninen CTR: Sivuston orgaaninen CTR kaikkien avainsanojen osalta, joihin se sijoittuu, voi olla ihmislähtöinen, käyttäjän vuorovaikutukseen perustuva signaali (toisin sanoen orgaanisten tulosten ”laatupisteytys”).
- Bounce Rate: Se voi kuitenkin olla Googlen keino käyttää käyttäjiä laadun testaajina (sivut, joilla on korkea hyppyprosentti, eivät luultavasti ole hyvä tulos kyseiselle hakusanalle). Myös SEMRushin laajassa tutkimuksessa havaittiin korrelaatio pomppuluvun ja Googlen sijoitusten välillä.
bounce rate seo - Suora liikenne: On vahvistettu, että Google käyttää Google Chromen tietoja määrittääkseen, kuinka monta ihmistä vierailee sivustolla (ja kuinka usein). Sivustot, joilla on paljon suoraa liikennettä, ovat todennäköisesti laadukkaampia sivustoja verrattuna sivustoihin, joilla on hyvin vähän suoraa liikennettä. Juuri mainitsemassani SEMRushin tutkimuksessa havaittiin itse asiassa merkittävä korrelaatio suoran liikenteen ja Googlen sijoitusten välillä.
- Toistuva liikenne: Sivustot, joilla on toistuvia kävijöitä, voivat saada lisää Google-sijoitusta. Lue kuinka saada lisää kävijöitä sivuille.
- Pogosticking: ”Pogosticking” on erityyppinen pomppiminen. Tässä tapauksessa käyttäjä klikkaa muita hakutuloksia yrittäessään löytää vastauksen kyselyynsä. Tulokset, joista ihmiset Pogostickaavat, saattavat saada huomattavan ranking-pudotuksen.
- Estetyt sivustot: Google on lopettanut tämän ominaisuuden Chromessa. Panda käytti tätä ominaisuutta kuitenkin laatusignaalina. Google saattaa siis edelleen käyttää sen variaatiota.
- Chromen kirjanmerkit: Tiedämme, että Google kerää Chrome-selaimen käyttötietoja. Sivut, jotka on merkitty kirjanmerkkeihin Chromessa, saattavat saada lisäpotkua.
- Kommenttien määrä: Sivut, joilla on paljon kommentteja, voivat olla merkki käyttäjien vuorovaikutuksesta ja laadusta. Eräs Googler sanoi, että kommentit voivat auttaa ”paljon” sijoituksissa.
Yhteisö kommenttien kautta auttaa paljon sijoittumisessa - Pysähtymisaika: Googlen algoritmi kiinnittää erityistä huomiota ”pysähtymisaikaan” eli siihen, kuinka kauan ihmiset viipyvät sivulla, kun he tulevat Google-haun kautta. Tähän viitataan joskus myös nimellä ”pitkät klikkaukset vs. lyhyet klikkaukset”. Lyhyesti sanottuna: Google mittaa, kuinka kauan Google-hakijat viipyvät sivullasi. Mitä pidempi aika, sitä parempi.
Google Algoritmin erikoisuudet
- Kysely ansaitsee tuoreuden: Google suosii uudempia sivuja tietyissä hauissa.
- Query Deserves Diversity: Google voi lisätä monimuotoisuutta SERP:hen moniselitteisille hakusanoille, kuten ”Ted”, ”WWF” tai ”ruby”.
- Käyttäjän selaushistoria: Olet varmaan itsekin huomannut tämän: sivustot, joilla käyt usein, saavat hakuihin liittyvää lisäarvoa SERP:ssä.
- Käyttäjän hakuhistoria: Hakuketju vaikuttaa myöhempien hakujen hakutuloksiin. Jos esimerkiksi haet ”arvosteluja” ja sen jälkeen haet ”leivänpaahtimia”, Google asettaa leivänpaahtimien arvostelusivustot todennäköisemmin korkeammalle sijalle SERP:ssä.
- Featured Snippets: SEMRushin tutkimuksen mukaan Google valitsee Featured Snippets -sisällön sisällön pituuden, muotoilun, sivun auktoriteetin ja HTTPs:n käytön yhdistelmän perusteella.
- Geokohdennus: Google suosii sivustoja, joilla on paikallinen palvelimen IP-osoite ja maakohtainen verkkotunnuslaajennus.
- Turvallinen haku: Kirosanoja tai aikuissisältöä sisältävät hakutulokset eivät näy henkilöille, joiden Safe Search on käytössä.
- ”YMYL”-avainsanat: Googlella on tiukemmat sisällön laatuvaatimukset ”Your Money or Your Life” -avainsanoille.
- DMCA-valitukset: Google ”downranks” sivut, joilla on laillisia DMCA-valituksia.
- Verkkotunnuksen monimuotoisuus: Niin sanottu ”Bigfoot-päivitys” lisäsi oletettavasti lisää verkkotunnuksia jokaiselle SERP-sivulle.
- Transaktiohaut: Google näyttää joskus erilaisia tuloksia ostoksiin liittyville hakusanoille, kuten lentohauille.
- Paikalliset haut: Paikallisissa hauissa Google sijoittaa paikalliset tulokset usein ”normaalien” orgaanisten SERP-luetteloiden yläpuolelle.
- Top Stories -laatikko: Tietyt avainsanat käynnistävät Top Stories -laatikon:
- Googlen SERP:ssä näkyvät huipputarinat
- Isojen tuotemerkkien suosiminen: Vince-päivityksen jälkeen Google alkoi antaa suurille tuotemerkeille etua tietyissä avainsanoissa.
- Ostosten tulokset: Google näyttää joskus Google Shopping -tuloksia orgaanisissa SERP-luetteloissa.
- Kuvatulokset: Googlen kuvat näkyvät joskus tavallisissa, orgaanisissa hakutuloksissa.
- Yhden sivuston tulokset tuotemerkkejä varten: Verkkotunnus- tai tuotemerkkikohtaiset hakusanat tuovat esiin useita tuloksia samalta sivustolta.
- Payday Loans Update: Tämä on erityinen algoritmi, joka on suunniteltu puhdistamaan ”erittäin roskapostimaiset kyselyt”.
Google algoritmin tulkinta brändisanoista
- Brändinimen ankkuriteksti: Brändin ankkuriteksti on yksinkertainen brändisignaali.
- Tuotemerkkihaut: Ihmiset etsivät tuotemerkkejä. Jos ihmiset hakevat brändiäsi Googlessa, tämä osoittaa Googlelle, että sivustosi on todellinen brändi.
- Brändi + avainsanahaut: Etsivätkö ihmiset tiettyä avainsanaa yhdessä brändisi kanssa (esimerkiksi: ”digimyyntiosasto seo”)? Jos näin on, Google saattaa antaa sinulle paremmat sijoitukset, kun ihmiset etsivät Googlesta kyseisen avainsanan ei-bränditettyä versiota.
- Sivustolla on Facebook-sivu ja tykkäyksiä: Brändeillä on yleensä Facebook-sivut, joilla on paljon tykkäyksiä.
- Sivustolla on Twitter-profiili, jolla on seuraajia: Twitter-profiilit, joilla on paljon seuraajia, viestivät suositusta brändistä.
- Virallinen Linkedinin yrityssivu: Useimmilla todellisilla yrityksillä on yrityksen Linkedin-sivut.
- Tunnettu tekijyys: Helmikuussa 2013 Googlen toimitusjohtaja Eric Schmidt väitti tunnetusti: ”Hakutuloksissa todennettuihin verkkoprofiileihin sidotut tiedot sijoittuvat korkeammalle kuin sisältö, jota ei ole todennettu, mikä johtaa siihen, että useimmat käyttäjät klikkaavat luonnollisesti parhaita (todennettuja) tuloksia.”
- Sosiaalisen median tilien laillisuus: Sosiaalisen median tili, jolla on 10 000 seuraajaa ja 2 viestiä, tulkitaan luultavasti aivan eri tavalla kuin toinen 10 000 seuraajan vahva tili, jolla on paljon vuorovaikutusta. Itse asiassa Google jätti patentin sen määrittämiseksi, ovatko sosiaalisen median tilit aitoja vai väärennettyjä.
- Brändin maininnat huipputarinoissa: Todella suuret brändit mainitaan Top Stories -sivustoilla jatkuvasti. Itse asiassa joillakin brändeillä on jopa uutissyöte omalta verkkosivustoltaan ensimmäisellä sivulla:
- Linkittämättömät maininnat tuotemerkistä: Tuotemerkit mainitaan ilman linkitystä. Google todennäköisesti pitää linkittämättömiä mainintoja brändistä brändisignaalina.
- Paikallinen sijainti: Oikeilla yrityksillä on toimistot. On mahdollista, että Google kalastaa sijaintitietoja määrittääkseen, onko sivusto suuri brändi.
- Pandan rangaistus: Sivustot, joilla on heikkolaatuista sisältöä (erityisesti sisältöfarmit), näkyvät hakutuloksissa huonommin sen jälkeen, kun niihin on kohdistunut Pandan rangaistus.
- Linkit huonoihin naapurustoihin: Linkittäminen ”huonoihin naapurustoihin” – kuten roskapostia tai maksulainaa tarjoaville sivustoille – voi vahingoittaa hakunäkyvyyttäsi.
- Uudelleenohjaukset: Salakavalat uudelleenohjaukset ovat iso ei-ei. Jos siitä jää kiinni, se voi johtaa sivuston paitsi rangaistukseen, myös indeksoinnin poistamiseen.
- Ponnahdusikkunat tai ”häiritsevät mainokset”: Googlen virallisen Rater Guidelines -asiakirjan mukaan ponnahdusikkunat ja häiritsevät mainokset ovat merkki heikkolaatuisesta sivustosta.
- Interstitiaaliset ponnahdusikkunat: Google saattaa rangaista sivustoja, jotka näyttävät koko sivun kokoisia ”interstitiaalisia” ponnahdusikkunoita mobiilikäyttäjille.
- Sivuston liiallinen optimointi: Google rankaisee ihmisiä, jotka optimoivat sivustojaan liikaa. Tähän kuuluvat: avainsanojen täyttäminen, otsikkotunnisteiden täyttäminen, liiallinen avainsanojen koristelu.
- Kapulakielinen sisältö: Tämä auttaa suodattamaan kehrätyn tai automaattisesti luodun sisällön pois indeksistä.
- Oviaukkosivut: Google haluaa, että Googlelle näytettävä sivu on se sivu, jonka käyttäjä lopulta näkee. Jos sivusi ohjaa ihmiset toiselle sivulle, se on ”Doorway Page”. Sanomattakin on selvää, että Google ei pidä sivustoista, jotka käyttävät Doorway Pages -sivuja.
- Mainokset taiton yläpuolella: ”Sivun asettelualgoritmi” rankaisee sivustoja, joilla on paljon mainoksia (eikä paljon sisältöä) taiton yläpuolella.
- Search Engine Land – Google päivittää sivun asettelualgoritmia.
- Affiliate-linkkien piilottaminen: Liian pitkälle menevä affiliate-linkkien piilottaminen (erityisesti cloakingin avulla) voi aiheuttaa rangaistuksen.
- Fred: Lempinimi, joka on annettu vuonna 2017 alkaneelle Googlen päivityssarjalle. Search Engine Landin mukaan Fred ”kohdistuu vähäarvoisiin sisältösivustoihin, jotka asettavat tulot käyttäjiensä auttamisen edelle”.
- Affiliate-sivustot: Ei ole mikään salaisuus, että Google ei ole kovinkaan suuri kumppanuussivustojen ystävä. Ja monet ajattelevat, että sivustot, jotka ansaitsevat rahaa kumppaniohjelmien avulla, joutuvat erityisen tarkkailun kohteeksi.
- Automaattisesti luotu sisältö: Google ymmärrettävästi vihaa automaattisesti luotua sisältöä. Jos he epäilevät, että sivustosi tuottaa tietokoneella luotua sisältöä, se voi johtaa rangaistukseen tai indeksoinnin poistamiseen.
- Ylimääräinen PageRank-veistäminen: Liian pitkälle menevä PageRank sculpting – seuraamatta kaikkia lähteviä linkkejä – voi olla merkki järjestelmän pelaamisesta.
- Roskapostiksi merkitty IP-osoite: Jos palvelimesi IP-osoite on merkitty roskapostiksi, se voi vaikuttaa kaikkiin kyseisen palvelimen sivustoihin.
- Meta-tagien roskapostitus: Avainsanojen täyttöä voi tapahtua myös metatageissa. Jos Google luulee, että lisäät avainsanoja otsikko- ja kuvaustageihisi algon pelaamiseksi, se voi antaa sivustollesi rangaistuksen.
- Sivuston ulkopuoliset verkkopakoilutekijät
- Hakkeroitu sivusto: Jos sivustosi hakkeroidaan, se voi pudota hakutuloksista.
- Search Engine Land – Mitä opimme, kun Google poisti sivustomme indeksoinnista.
- Epäluonnollinen linkkien tulva: Äkillinen (ja luonnoton) linkkien tulva on varma merkki väärennetyistä linkeistä.
- Pingviinirangaistus: Googlen Pingviini-sakotuksen kohteeksi joutuneet sivustot näkyvät huomattavasti huonommin hakutuloksissa. Tosin Pingviini keskittyy nyt ilmeisesti enemmän huonojen linkkien suodattamiseen kuin kokonaisten verkkosivustojen rankaisemiseen.
- Linkkiprofiili, jossa on paljon heikkolaatuisia linkkejä: Paljon linkkejä lähteistä, joita mustan hatun SEO:t yleisesti käyttävät (kuten blogikommentit ja foorumiprofiilit), voi olla merkki järjestelmän pelaamisesta.
- Linkkejä epäsuhtaisilta verkkosivustoilta: Suuri osuus aiheeseen liittymättömistä sivustoista peräisin olevia takalinkkejä voi lisätä manuaalisen rangaistuksen todennäköisyyttä.
- Luonnottomia linkkejä koskeva varoitus: Google on lähettänyt tuhansia ”Google Search Console notice of detected unnatural links” -viestejä. Tämä edeltää yleensä sijoituksen putoamista, vaikkei se olekaan 100 %:ssa tapauksista.
- Heikkolaatuiset hakemistolinkit: Googlen mukaan heikkolaatuisista hakemistoista tulevat takalinkit voivat johtaa rangaistukseen.
- Widget-linkit: Google paheksuu linkkejä, jotka syntyvät automaattisesti, kun käyttäjä upottaa ”widgetin” sivustolleen.
- Linkit samalta C-luokan IP-osoitteelta: Luonnottoman suuri määrä linkkejä saman palvelimen IP-osoitteella sijaitsevilta sivustoilta voi auttaa Googlea päättelemään, että linkkisi ovat peräisin blogiverkostosta.
- ”Myrkyllinen” ankkuriteksti: ”Myrkyllinen” ankkuriteksti (erityisesti apteekin avainsanat), joka osoittaa sivustoosi, voi olla merkki roskapostista tai hakkeroidusta sivustosta. Joka tapauksessa se voi vahingoittaa sivustosi sijoitusta.
- Epäluonnollinen linkkipiikki: Googlen patentissa vuodelta 2013 kuvataan, miten Google voi tunnistaa, onko sivulle tulevien linkkien tulva laillista vai ei. Nämä luonnottomat linkit voivat tulla devalvoitua.
- Linkit artikkelihakemistoista ja lehdistötiedotteista: Artikkelihakemistoja ja lehdistötiedotteita on käytetty väärin siinä määrin, että Google pitää näitä kahta linkkien rakentamisstrategiaa nyt monissa tapauksissa ”linkkijärjestelmänä”.
- Manuaaliset toimet: Niitä on monenlaisia, mutta useimmat liittyvät mustan hatun linkkien rakentamiseen.
- Linkkien myynti: Linkkien myynnistä kiinni jääminen voi vahingoittaa hakunäkyvyyttäsi.
- Googlen hiekkalaatikko: Uudet sivustot, jotka saavat äkillisesti runsaasti linkkejä, joutuvat joskus Googlen hiekkalaatikkoon, joka rajoittaa tilapäisesti hakunäkyvyyttä.
- Google-tanssi: Google-tanssi voi tilapäisesti horjuttaa sijoituksia. Googlen patentin mukaan tämä voi olla keino määrittää, yrittääkö sivusto pelata algoritmia vai ei.
- Disavow Tool: Disavow Tool -työkalun käyttö voi poistaa manuaalisen tai algoritmisen rangaistuksen sivustoista, jotka ovat joutuneet negatiivisen SEO:n uhreiksi.
- Harkintapyyntö: Onnistunut uudelleentarkastelupyyntö voi poistaa rangaistuksen.
- Väliaikaiset linkkijärjestelmät: Google on saanut kiinni ihmisistä, jotka luovat – ja poistavat nopeasti – roskapostilinkkejä. Tunnetaan myös nimellä tilapäinen linkkijärjestelmä.
- BONUS: Aika ja kilpailu. On tärkeää muistaa, että vaikka Google tuloslistaansa päivittää tusinan kertaa päivässä, et voi millään hypätä sijoituksissa määräänsä enempää kerralla. Mitä haetumpi sana sitä nopeammin muutokset näkyy. Kysymys on kuitenkin enemmän viikoista kuin päivistä. Toinen tärkeä seikka on se, että hakusanoista käydään kilpailua. Joko agressiivista tai vähän passiivisempaa, mutta jokatapauksessa kilpailua käydään. Etenkin ykkössivulla kilpailu kovenee, eikä sieltä kukaan halua tippua pois. Kun siis sinne lopulta päädyt, et voi liian pitkäksi aikaa jäädä nauttimaan saavutetusta tavoitteesta, koska paikkasi halutaan ottaa.