Google Business Profile

Google Business Profile (ent. Google My Business): Näin saat lisää klikkauksia ja asiakkaita

Kirjoittaja:

Ari Leskinen

Olen täysiverinen verkkosivu ”kehittelijä”. Kaikki oppi on tullut oman kantapään kautta. Vaikka seinät joihin törmäilen ovatkin isoja, onnistun aina viekkaasti löytämään rakosen, josta pääsen ratkomaan ongelmia, joille elän ja hengitän.

Digimyyntiosasto Ari Leskinen

Aikoinaan ennen digitaalista internetin aikakautta, markkinoinnin tekeminen oli enemmänkin taidetta kun tiedettä. Näyteikkunat, mainoslehtiset, puhelin- ja ovelta ovelle myynti olivat ainoita tapoja tavoittaa ihmiset ja itse myyntitapahtuma riippui paljolti itse myyjän tavasta tai tyylistä myydä. Ainoa data mitä käytettiin myyntitapahtuman apuna oli myyntikokemukset.

Nykyaika on kovasti erilainen. Kun menet koputtamaan ovelle ja markkinoimaan yritystäsi, saat todennäköisesti vihaista palautetta heti päin naamaasi. Sama koskee puhelinmyyntiä. Ihmisiä ei vaan voi enää häiritä samalla tavalla kaupittelemalla vanhaan tyyliin. Tai voi, mutta se ei ole enää paras tapa.

Tänä päivänä kaikki lähtee älylaitteesta.

Kun ihmiselle tulee tarve tai ongelma, ratkaisua lähdetään hakemaan Googlen kautta kautta. Mikäli et löydy sieltä, et ikävä kyllä rumasti sanottuna ole olemassa.

Tässä kohtaa kuvaan astuu Google Business Profile (ent. Google My Business). Google Business Profiilin lisäksi on myös muita tärkeitä kanavia kuten verkkosivut, sosiaalinen media yms, mutta tämä artikkeli ei ota kantaa näihin.

Mikä on Google Business Profile (ent. Google My Business)?

Google Business Profile on yrityksesi dynaaminen käyntikortti verkossa. Sen avulla saat yrityksesi kartalle (Google Map Pack) ja keräät esimerkiksi arvosteluja asiakkailtasi.

Google Business Profile -näkymät

Googlen normaali haku näyttää hakutulosten lisäksi Google Business Profile -käyntikortin sekä Google Maps näyttää hakutuloksissa saman.

Tiesitkö, että voit kirjoittaa Google Maps hakuun suoraan yrityksesi nimen ja jos yritykselle on annettu ”kivijalka” osoite tai palvelualue, tulee se näkyviin kartalle. Jos sinulla on verkkosivuillasi karttaupotus, niin siihenkin kannattaa laittaa yrityksesi nimi osoitteen sijaan. Toimistotorneilla on esimerkiksi vain yksi osoite, joten käyttäjä ei näe yrityksestäsi mitään tietoja karttaupotuksessa, jos siinä on vain kyseisen ”toimistotornin” osoite. Karttaupotus näyttää tällaisessa tapauksessa kyseisen rakennuksen tiedot.

Google Business Profile käyntikortti

Mitä käyttäjät näkevät Google-haussa?

Tätä käsiteltiin jo osittain yläpuolella. Google palauttaa haun yhteydessä yrityksen käyntikortin, joka kokoaa profiilista saatavilla olevat tiedot yleiskatsaukseksi. Näkymä on hieman erilainen riippuen siitä, katsotko hakutuloksia mobiililaitteella vai tietokoneella. Käyntikortti näkyy mobiilissa hakutulosten yläreunassa, tietokoneella oikeassa reunassa ja Google Maps:ssa vasemmassa reunassa.

Käyntikortin yleiskatsaus

Google Business Profile käyntikortin yleiskatsaus antaa nopean kuvan yrityksestäsi ja korostaa potentiaalisille asiakkaille yrityksesi tärkeimpiä tietoja. Näiden tietojen on oltava selkeitä, ytimekkäitä ja ennen kaikkea tarkkoja.

Google Business Profile käyntikortin osat

Kuvat

Yksi helpoimmista tavoista erottua muiden Google-hakujen joukosta on käyttää laadukkaita kuvia Google Business Profile -listauksessasi. Voit määrittää yrityksellesi kansikuvan, logon, 3d-esittelyn, videon ja kuvia työntekijöistä.

Hauska fakta: Yritykset, jotka käyttävät kuvia listauksissaan, saavat 35 prosenttia enemmän klikkauksia verkkosivustolleen kuin yritykset, jotka eivät käytä kuvia.

Nimi

Varmista, että kirjoitat yrityksesi nimen Google Business Profile -profiiliisi samalla tavalla kuin kirjoitat sen muuallekin kuten esimerkiksi verkkosivustollasi. Vältä turhia lyhenteitä ja lisäyksiä. Verkkosivuston www-osoite on hyvä olla myös sama kun yrityksen nimi.

Logo

Käytä myös yrityksen virallista logoa. Logon voi vaihtaa myös jälkikäteen. Logo tulee olla 1:1 kuvasuhteessa tai se ei näy kokonaan. Mikäli logo on pitkä vaakalogo, voi mielestäni käyttää vaikkapa yrityksen toimitusjohtajan naamakuvaa ja lisätä logo esimerkiksi kansikuvaksi.

Tunnistettava logo on helppo tapa luoda yhteys asiakkaisiin, jotka ovat ehkä jo aiemmin nähneet sen myymälässäsi tai ajoneuvokannassasi paikallisella palvelualueellasi.

Perustiedot

Saat käyntikortille näkyviin muutamia perustietoja kuten puhelinnumero, aukioloajat, poikkeavat aukioloajat, yrityksen verkkosivut, ajanvarauslinkki sekä muutama muu ei niin relevantti asia.

Painikkeet

Google tarjoaa erilaisia Call-To-Action -painikkeita, jotka opastavat asiakkaita toimimaan yrityksesi kanssa. Hyviä esimerkkejä on yrityksen verkkosivuston linkki, ”varaa-aika” painike tai tiedustelu ajo-, kävely- tai julkisilla kulkuneuvoilla reittiohjeita” yritykseesi, mikäli yritykselläsi on joku fyysinen sijainti.

Mobiilikatsojilla saatetaan tarjota paria lisävaihtoehtoa. Voit joko ottaa yhteyden mahdollisesti painamalla ”soita” tai lähettämällä Googlen kautta viestin yrityksellesi. Viesteistä tulee ilmoitus sähköpostiin ja pystyt Google Business Profilen kautta vastaamaan suoraan asiakkaalle. Viestittely -ominaisuuden saa joko päälle tai pois päältä.

Viesteihin on tärkeää muistaa myös vastata suhteellisen pikaisesti. Mikäli jätät vastaamatta tai vastaat vaikka kuukauden päästä, on tämä signaali Googlelle, ettet seuraa mitä profiilissasi tapahtuu.

Voit myös klikata ”Tallenna”-painikketta, jolloin ihmiset voivat lisätä yrityksesi henkilökohtaisiin luetteloihin, kuten ”Suosikkeihin”, tai merkitä sen paikaksi, johon he ”haluavat mennä”.

Palvelut

Voit eritellä myös yrityksen palvelut sille tarkoitettuun osioon.

Kuvaus

Google Business Profile -listauksessasi on myös toinen tehokas työkalu: yrityskuvaus.

Yrityskuvaus on enintään 750 merkin pituinen tila, joka mahdollista tavan erottua kilpailijoistasi.

Millaisia tuotteita tai palveluja tarjoat? Mikä tekee yrityksestäsi erityisen? Voit lisätä kuvaukseen myös yrityksellesi olennaisia avainsanoja, kunhan lauserakenne pysyy vaan järkevänä ja käyttäjäystävällisenä.

Pidä kuvaus selkeänä ja suoraviivaisena. Vältä täyttämästä kuvaustasi myyntipuheilla tai myynninedistämissisällöllä, joka saattaa karkottaa potentiaaliset asiakkaasi. Suurin osa yrityksistä kertookin vaan omista palveluistaan ja kuinka hyviä he tietyssä asiassa ovat. Tärkeintä olisi kuitenkin ratkaista potentiaalisen asiakkaan ongelma, eikä vain ”buffata” omia palveluita.

Arvostelut

Tämä osio on yksi yrityksen tärkeimmistä Google Business Profilen osioista. Mitä enemmän laadukkaita arvosteluja yrityksesi on saanut, sitä enemmän potentiaaliset asiakkaasi vakuuttuvat esimerkiksi avaamatta jo verkkosivujasi.

Tässä osiossa voidaan yrittää saada arvostelijat käyttämään myös yritykselle tärkeitä avainsanoja, jotka saattavat vaikuttaa hakukonenäkyvyyteen myös suoraan.

Arvostelijat voivat jättää tähtia yhdestä viiteen ja jättää kommentin.

Tiedotteet / Postaukset

Tätä osiota voit käyttää apuna tällä hetkellä erilaisissa asioissa kuten esimerkiksi COVIC-19 päivityksissä, tarjouksien laatimisessa, blogipostauksien jakamisessa, tulevien tapahtumien jakamisessa tai vaikkapa yksittäisen tuotteen markkinonnissa.

Postauksien yleinen rakenne on kuva, otsikko, teksti, päivämäärät (tapahtumat ja tarjoukset) sekä Call-To-Action painike.

Call-To-Action painikevaihtoehdot ovat tällä hetkellä: varaa, tilaa verkosta, osta, lisätietoja, kirjaudu tai soita nyt.

Tuotteet

Mikäli sinulla on selkeät tuotteet ja palvelut joita myyt, voit lisätä niitä myös Google Business Profile käyntikortille. Tuotteille on mahdollista asettaa seuraavia tietoja: kuva, nimi, luokka / tuoteryhmä, hintaluokka, hinta, kuvaus ja Call-to-Action painike. Painikevaihtoehtoja ovat: tilaa verkosta, osta, lisätietoja tai pyydä tarjous. Näihin kaikkiin voit lisätä oman linkkisi.

Verkkosivut Google Business Profiilin kautta ilmaiseksi

”Huikea bonus” on Googlen oma todella suppea verkkosivujen rakentaja. Tämä tarjoaa käytännössä työkalun ns. OnePagen rakentamiseen. Kaikki tämän palvelun sivustot käyttävät samantyylistä www-osoitetta, joka on muotoa yritys.business.site. Tämä verkkosivujen rakennustyökalu saattaisi sopia hyvin todella pienelle vasta alkavalle yritykselle, joka ei tarvitse kun yhteystiedot sivustolle.