Digi-Suomi-Digi sanakirja

Digi-Suomi-Digi-sanakirja

Heipä hei! Ensimmäistä kertaa digiprojektissa mukana? Tai kenties olet jo hetken pyörinyt ”piireissä”, mutta et vaan kehtaa kysyä mitä tietty termi tarkoittaa.

Eipä hätää.

Olemme koonneet alle, niin suomalaiset selitykset tekniselle jargonille kuin vaan mahdollista. Mikäli koet, että listalta puuttuu kuitenkin vielä joku, niin laitahan rohkeasti mailia meidän puolueettomalle digijargon osastolle info@dmo.fi ja lisätään termisi mukaan.

Alla on Digimyyntiosaston tekninen jargon sanakirja, johon olemme koonneet digimaailmassa yleisimmin käytettävät termit. Suositun sanastomme sisältö on päivitetty vuoden 2022 sanamuodin mukaisesti.

.htaccess-tiedosto

.htaccess on palvelimella sijaitseva tiedosto, johon voidaan esimerksi asettaa edelleenohjauksia ja salasanasuojauksia sekä välimuistitus sääntöjä.

404-sivu

Olet hyvin todennäköisesti törmännyt sivuun, joka sisältää tekstin ”404 – sivua ei löydy”. Kyseistä sivua ei siis ole enää olemassa tai sivun url-osoite on muuttunut eikä sitä ole muistettu uudelleenohjata oikeaan paikkaan.

A/B-testaus

A/B-testauksen avulla pyritään löytämään parhaiten toimiva vaihtoehto esimerkiksi verkkosivuilla tai mainnossa. Testauksessa voidaan muuttaa vaikka tietyn yksittäisen mainoksen tekstejä, kuvamaailmaa, yleistä fiilistä tai kohderyhmää. Tämän avulla voidaan määrittää mikä vaihtoehto yllä mainitusta mainoksesta johtaa parhaaseen lopputulokseen.

Administrator / Admin

Käyttäjä, jolla on täydet oikeudet muokkaa sivustoa, palvelua tai sovellusta ja näiden toiminnallisuuksia.

Algoritmi

Hyvä esimerkki algoritmista on veri, joka sykkii Googlen verisuonia pitkin ja atk internetin johtoja pitkin teidän kaikkien laitteisiin. Googlen taustalla pyörii algoritmi, jota ei ikinä pystytä täysin selvittämään. Algoritmin avulla sinä löydät juuri parhaan sisällön etsimällesi hakusanalle.

Alidomain / Subdomain

Esimerkiksi portaali.dmo.fi. Tämä voi sijaita eri palvelimella kuin päädomain eli digimyyntiosasto.fi ja siellä voi olla vaikkapa jotain aivan muuta kun pääverkkosivuun liittyviä asioita. Monesti verkkokauppa saattaa olla kauppa.yritys.fi, joka ei liity välttämättä verkkosivustoon mitenkään.

Analytiikka

Digimarkkinoinnin kontekstissa analytiikalla tarkoitetaan digitaalisen datan keräämistä ja tulkitsemista. Tämä tapahtuu erilaisten työkalujen avulla, joista yleisimmin käytetty on Google Analytics.

API

API on lyhenne englanninkielen sanoista Application programming interface eli suomeksi rajapinta. Palvelu, joka palauttaa tai vastaanottaa dataa, kun sitä kutsutaan. Hyvänä esimerkkinä asuntojen myyntiin keskittyvät yritykset. Yritys laittaa asunnon myyntiin Kivi palveluun, josta Etuovi, Oikotie, Tori ja yrityksen verkkosivut hakee kyseisen datan ja puskee sen kyseisiin palveluihin ja verkkosivuille.

AR

AR on lyhenne englanninkielen sanoista augmented reality eli lisätty todellisuus. Legolla on esimerkiksi hieno sovellus kun ostat kyseisiä vempeleitä. Legon rakennuksen jälkeen voit kohdistaa älylaitteesi kameran rakennettua legoa kohden, joka sijaitsee esimerkiksi olohuoneen pöydällä ja kameran kuvaan ilmestyy animoituja ukkeleita, joita et livenä näe. Ainoastaan kameran kautta.

Avainsana / Hakusana

Avainsana ja hakusana tarkoittavat samaa asiaa. Kyseinen ”sana” tai ”sanajoukko” syötetään hakukoneeseen tiedon etsimisen tarpeessa. Jos etsit Googlesta esimerkiksi ”putkimies helsinki”, käytetään kyseisestä termistä nimeä avainsana tai hakusana. Avainsana tai hakusana ei välttämättä ole siis vain yksi sana.

Avainsanatutkimus

Avainsanatutkimus tai avainsanakartoitus on yksittäin tärkeä palvelu, jossa selvitetään yritykselle tai verkkosivulle oleelliset hakusanat ja -lauseet sekä niiden hakuvolyymit. Näistä yleensä valitaan yhdessä asiakasyrityksen kanssa ne omia tuotteita tai palveluita katsoen muutama tärkein avainsana.

B2B ja B2C

B2B viittaa siihen, että yrityksen asiakkaina on toisia yrityksiä ja B2C:ssä taas kuluttajia. Digimarkkinoinnin työkalut ja keinot valikoidaan sen mukaan, tehdäänkö B2B- vai B2C-yrityksen markkinointia.

Cache

Suomeksi välimuisti. Selaimesi tallentaa kaiken tietyllä verkkosivulla näkemäsi väliaikaisesti tietokoneellesi. Seuraavalla kerralla kun vierailet kyseisellä sivustolla, sivuston ei tarvitse ladata vaan selain hakee verkkosivun tiedot tietokoneeltasi. Verkkosivu latautuu huomattavasti nopeammin kun ensimmäisellä kerralla. Tämä vaikuttaa positiivisesti hakukonenäkyvyyteen, mutta saattaa aiheuttaa myös ongelmia. Jokin tietty osio ei pomppaa esimerkiksi näkyviin verkkosivuilla, ennen kuin välimuisti tyhjennetään.

Bounce Rate

Verkkosivulta välittömästi poistuneiden käyttäjien osuus. Mitä suurempi luku, sitä huonompi sivusto. Jos teillä on suuri bounce rate, kannattaisi asian eteen jotakin tehdä.

CDN

CDN on lyhenne englanninkielen sanoista Content delivery network. Järjestelmä, joka tarjoaa esim. sivuston kuvat ja videot vierailijaa läheltä olevalta palvelimelta, jotta niiden lataus olisi mahdollisimman nopeaa. Esimerkiksi, jos sinulla on verkkosivusto, joka ”sijaitsee” Suomessa ja tutkailee sivustoa Australiasta. Sivusto on todennäköisesti todella hidas, ellei käytössäsi ole CDN palvelua. Jos sellainen löytyy, sivuston materiaali tarjoillaan hyvällä tuurilla suoraan Australiasta käsin, jolloin verkkosivu toimii yhtä nopeasti kun suomalaisilla.

CMS

CMS on lyhenne englanninkielen sanoista Content management system eli sisällönhallintajärjestelmä kuten vaikkapa WordPress.

Cookie

Suomeksi eväste. Eväste on pieni tekstitiedosto, jonka verkkosivu tallentaa koneellesi. Tiedosto voi esimerkiksi auttaa pitämään sinut sisäänkirjautuneena käyttämälläsi verkkosivulla kuten vaikkapa verkkokaupassa.

CPA

CPA on lyhenne englanninkielen sanoista Cost per acquisition (tai action). Hinta per haluttu toimenpide esim. yhteydenottolomakkeen täyttö mainonnan kautta.

CPC

CPC on lyhennys englanninkielen sanoista Cost-Per-Click. Termi tarkoittaa suomeksi sitä itseään eli hinta per klikkaus. Hyvinä esimerkkeinä Google Ads ja sosiaalisen median kautta tapahtuva mainonta.

CSS

CSS on lyhenne englanninkielen sanoista Cascading style sheets. CSS koodia käytetään verkkosivujen tyylien luomiseen. Jos verkkosivullasi on esimerksi musta taustaväri ja valkoinen fontin väri, tulee määritys CSS koodin kautta.

CTA

CTA on lyhenne englanninkielen sanoista Call-To-Action. CTA on kehotus, jonka tarkoitus on ohjata ihminen eteenpäin tietystä paikasta esimerkiksi verkkosivuilla. Hyviä simerkkejä CTA:ista ovat vaikkapa ”Ota yhteyttä”, ”Varaa aika” tai ”Tilaa nyt” painikkeet.

CTR

CTR on lyhenne englanninkielen sanoista Click through rate eli klikkausprosentti. Tämä saadaan laskemalla näyttökertojen määrä jaettuna klikkaukset.

Dedicated server

Palvelin, joka on ainoastaan yhden asiakkaan käytössä. Yleisesti verkkosivut käyttävät jaettua palvelinta, mutta raskaimmille sovelluksille kuten esimerksi suurille verkkokaupoille suositellaan omaa palvelinta.

Devaaja

Suomenkielinen slangisana englanninkielisestä developer-sanasta. Devaaja on web-kehittäjä, joka työskentelee verkkopalveluiden suunnittelun ja tuotannon parissa.

Display-mainonta

Display-mainonnalla tarkoitetaan erilaisissa digitaalisissa kanavissa pyöritettävää ”banneri” mainontaa. Mainontaa voi tehdä lukuisilla eri työkaluilla, hyvänä esimerkkinä taas Google Ads.

DNS

DNS on lyhenne englanninkielen sanoista Domain name system. Yleensä puhutaan DNS-tietueista, jotka voivat ohjata esimerkiksi helposti muistettavat www-osoitteet, kuten digimyyntiosasto.fi palvelimien IP-osoitteisiin, esim. 123.69.161.44. Mikäli eteen tulee tilanne, että halutte siirtää omain domaininne toiselle palveluntarjoalla, kysytään täydellistä DNS-taulukkoa siirtoa varten. Tällä varmistetaan sähköpostien yms. palveluiden katkottomuus.

Domain

Verkkotunnus tai www-osoite esimerkiksi digimyyntiosasto.fi.

Favicon

Pienen pieni kuvake selaimesi osoitekentän yläpuolella.

Footer

Verkkosivun alapalkki, joka toistuu samanlaisena kaikilla sivuilla. Yleensä se sisältää yrityksen logon, pienen esittelytekstin, linkkejä tärkeille sivuille, yrityksen yhteystiedot ja esimerkiksi linkkejä yrityksen sosiaalisen median kanaville.

FTP / sFTP

FTP on lyhenne englanninkielen sanoista File Transfer Protocol. Tämä on käytännössä tapa, jolla siirretään tiedostoja palvelimille. sFTP on tapana modernimpi ja turvallisempi.

GDPR

GDPR on lyhenne englanninkielen sanoista General Data Protection Regulation eli EU:n tietosuoja-asetus, jota alettiin soveltaa toukokuussa 2018. Yksinkertainen esimerkki: Jos seuraat käyttäjiä vaikkapa Google Analyticsin avulla, on sinun ilmoitettava siitä heille ja heillä pitää olla myös oikeus kieltäytyä helposti seurannasta.

Gutenberg

Gutenberg on WordPressin oma sisällönhallintamuokkain oikealta termiltään ”lohkoeditori”. Nykyään useat WordPress verkkosivut rakennetaan käyttämällä kyseistä tapaa yksinkertaisesti sen nopeuden takia. WordPressiin on saatavilla myös paljon ”sivun rakentajia”, mutta nämä tuovat verkkosivuille yleensä lisää latausaikaa, joka on lähtökohtaisesti aina huono asia.

Header

Verkkosivun yläpalkki, jossa on yleensä yrityksen logo sekä navigaatio. Yläpalkkeja voi olla rivissä myös monta. Tämä tapa on yleisesti käytössä esimerkiksi verkkokaupoissa.

Iframe

 Iframe, ”upotus”, sivu verkkosivun sisällä. Esimerkiksi ajanvarauskalenteri tms.

Inbound-markkinointi

Inboundilla tarkoitetaan hieman erilaista näkökulmaa perinteiseen markkinointiin verrattaessa. Perinteisessä markkinoinnissa yritetään saada yleisöä erilaisin kampanjoin ja toimenpitein. Inboundissa keskitytään tuottamaan taas kiinnostavaa ja lisäarvoa tuottavaa sisältöä, jonka avulla saadaan yleisö itse hakeutumaan kyseisen sisällön pariin.

Javascript

Javascript on kevyt selaimessa ajettava koodikieli. Javascriptiä käytetään verkkosivujen toiminnallisuuksien rakentamiseen.

Konversio

Konversio on tietty haluttu toimenpide verkkosivulla: esimerkiksi ostotapahtuma, uutiskirjeen tilaus tai vaikkapa yhteydenottolomakkeen täyttäminen.

Konversio-optimointi

Konversio-optimoinnissa keskitytään termin mukaisesti konversioiden saamiseen. Kyseessä on joukko toimenpiteitä, joita muutetaan tai tehostetaan, tavoitteena saada mahollisimman monia, edullisia konversioita.

KPI

KPI on lyhenne englanninkielen sanoista Key performance indicator. Yleensä jokin liiketoimintaan sidottu tunnusluku. Sama idea kun CPA:ssa.

Lisäosa / Plugin

Lisäosia käytetään mm. WordPress verkkosivujen toiminnallisuuksien laajentamiseen. Esimerkiksi lomakkeet, laskurit, ajanvarauskalenterit, you name it.

Ländäri / Landing page / Laskeutumissivu

Termillä tarkoitetaan yksittäistä verkkosivua, johon ihmiset ohjataan mainonnasta tai luonnollisen näkyvyyden kautta tavoitteena saada tietynlainen konversio. Yleensä laskeutumissivulta on hyvä piilottaa verkkosivun navigaatio tai alapalkki, jotta ihminen ei pääse eksymään kyseiseltä sivulta pois.

Markkinoinnin automaatio

Markkinoinnin automaation tehtävänä on automatisoida ja tehostaa markkinoinnin töitä. Se voi tarkoittaa esimerkiksi yleisöjen segmentointia (tällä tavalla pystytään tunnistamaan esimerkiksi sivuston lämpimimmät liidit) tai viestien ja sisältöjen personointia henkilökohtaisten viestien tai sisältöjen kirjoittamisen suhteen.

Murupolku

Englanniksi breadcrumbs. Polku josta selviää sijaintisi verkkosivuilla. Käytetään usein verkkokaupoissa esimerkiksi tuotesivulla tyyliin ”Kauppa > Tuotekategoria > Tuotemerkki > Tuote”.

Orgaaninen näkyvyys / -liikenne

Orgaaninen liikenne on lyhykäisyydessään hakukoneiden kautta tulevaa ”ilmaista” verkkosivuille tulevaa liikennettä. Ei siis maksettua mainontaa tms. Orgaaniseen näkyvyyttä voidaan parantaa erilaisilla hakukoneoptimoinnin toimenpiteillä.

Ostopolku

Ostopolku on matka, jonka ihminen liikkuu tullessaan yrityksen asiakkaaksi. Matka alkaa siitä, että ihminen tehdään tietoiseksi yrityksestä ja erilaisten vaiheiden kautta matka etenee aina ostopäätökseen asti.

PHP

Koodikieli, jolla voi tehdä dynaamisia verkkopalveluita. WordPressin moottorina pyörii PHP-koodia.

Pilvipalvelu

Pilvipalvelu tarkoittaa tietoteknisten palveluiden toimittamista tyypillisesti internetin välityksellä ja käytön mukaan maksamalla.

PPC

PPC on lyhennys englanninkielen sanoista Pay-Per-Click. Termi tarkoittaa suomeksi sitä itseään eli maksu per klikkaus. Hyvinä esimerkkeinä Google Ads ja sosiaalisen median kautta tapahtuva mainonta.

Remarketing / Retargeting

Remarketing tarkoittaa uudelleenmarkkinointia. Lyhyesti, jos käyt vaikkapa verkkokauppa.com sivustolla ja etsit tietokoneen näyttöä. Tämä jättää jäljen. Jos jatkat siitä matkaasi esimerkiksi iltalehden sivustolle, saatat nähdä ”bannereissa” verkkokauppa.com:in näyttömainoksia.

Responsiivinen

Tulee englanninkielen sanoista Responsive Web Design (RWD) – Responsiivisuudella tarkoitetaan, että sivuston rakenne sekä sisältö venyy sen mukaan kuinka suurella näytöllä sitä katsellaan.

ROAS

ROAS on lyhenne englanninkielen sanoista Return on ad spend eli mainontaan sijoitetun pääoman tuotto.

ROI

ROI on lyhenne englanninkielen sanoista Return of investment eli sijoitetun pääoman tuottoprosentti.

Saavutettava

Verkkosivustojen ja -sovelluksien pitäisi olla yhtäläisesti kaikkien saatavilla huolimatta siitä onko käyttäjä sokea, kuuro, liikuntaesteinen tai ikäihminen. Esteettömyys on vanhempi termi samalle asialle.

Seurantakoodi / Tracking code

Seurantakoodi eli pätkä koodia, joka asennetaan verkkosivujen koodin sekaan. Hyvänä esimerkkinä Google Analytics seurantakoodi, joka vaaditaan palvelun toimintaa varten.

SEA

SEA on lyhenne englanninkielen sanoista Search Engine Advertising. Termiä ei kuitenkaan enää juurikaan käytetä. Modernimpi termi on SEM.

SEM

SEM on lyhenne englanninkielen sanoista Search Engine Marketing. Puhutaan hakukonemarkkinoinnista eli käytännössä Google Ads mainonnasta.

SEO

SEO on lyhenne englanninkielen sanoista Search Engine Optimization. Suomeksi oikea termi on hakukoneoptimointi, joka tarkoittaa verkkosivuston näkyvyyden parantamista, tavoitteena nousta mahdollisemman korkealle hakukoneissa.

Slug

Slug tai slugi eli välilehden url-osoite. Kyseisen sivun slug eli url-osoite on esimerksi ”/digi-suomi-digi-sanakirja”.

URL

 Tietyn verkkosivun osoite. Esimerkiksi ”https://digimyyntiosasto.fi/blogi/digi-suomi-digi-sanakirja”.

Vaikuttajamarkkinointi

Vaikuttajamarkkinointi tarkoittaa yhteistyötä erilaisten vaikuttajien kuten bloggareiden, vloggareiden tai julkkisten kanssa. Yhteistyön tavoitteena on nostaa yrityksen tuotteita tai palveluita hyödyntäen vaikuttajan omia verkostoja tai yleisöjä.

VPN

Virtuaalinen verkko, jonka ansiosta pystyt esimerkiksi näyttäytymään toisesta maasta käsin. Aikoinaan pystyit näkemään esimerksi Netflixin jenkkisisällön, käyttämällä VPN:ää. Huijasit kyseissä tapauksessa Netflixiä, että olet jenkkilässä vaikka olitkin Suomessa.

Web-hotelli / palvelin

Yksinkertaisesti selitettynä verkkosivujesi koti. Ilman tätä et voi omistaa verkkosivuja, ainakaan siihen tyyliin, että ne löytyisivät ulkomaailmalle.

WooCommerce

WooCommerce on halvahko tapa perustaa verkkokauppa WordPressin kylkeen. Ehdoton etu on hallinnoida verkkokauppaa samasta paikasta kun verkkosivuja. WordPressin tavoin sitä on mahdollista laajentaa lisäosilla.

WordPress

WordPress on alun perin blogien luomiseen ja ylläpitoon tarkoitettu, avoimeen lähdekoodin perustuva sisällönhallintajärjestelmä. WordPress on tällä päivämäärällä ehdottomasti suosituin ja helpoin tapa rakentaa verkkosivut yritykselle sekä hallinnoida ja muokata niitä. Tähän ei tarvita minkäänlaista koodiosaamista, joskin siitä on toki hyötyä kuten myös jonkinlaista käsitystä graafisesta suunnittelusta.

Tarvitsetko apua?

Edelleen hukassa? Ei hätää. Digimyyntiosaston pieni mutta pippurinen nörttitiimi auttaa sinua tilanteessa kun tilanteessa.

Ota yhteyttä tai varaa aika kalenteristamme ja kerro omin maalaistermein, minkä ongelman haluat ratkaista tai mitä olet vailla.

Lähetä sähköpostia info@dmo.fi tai soita Harrille numeroon 045 256 0095.