3 vinkkiä, miten vähentää tuotteen tai palvelun markkinointikustannuksia?

Johdanto

Kun on kyse tuotteen tai palvelun markkinoinnista, kustannukset voivat olla yksi suurimmista markkinoille pääsyn esteistä. Huolellisella suunnittelulla ja toteutuksella on kuitenkin mahdollista vähentää markkinoinnin kustannuksia ja silti tavoittaa kohderyhmäsi. Hyödyntämällä edullisia tai ilmaisia markkinointikanavia, kuten sosiaalista mediaa voit tehdä markkinointia jopa ilmaiseksi.

Aloita arvolupauksesta

Arvolupauksella tarkoitetaan sitä tekijää palvelussasi, joka tuottaa asiakkaalle jotain arvoa. Esimerkiksi ”ilmainen kotiinkuljetus” tai ”laaja valikoima” ovat arvolupauksia.

Yritykselläsi tulisi olla jokin sellainen arvoa tuottava tekijä, jolla erotut kilpailijoistasi. Tätä kutsutaan erottuvuustekijäksi. Huomaathan siis, että arvolupaus voi olla joko erottuvuustekijä tai samankaltaisuustekijä. Yllä mainitut esimerkit arvolupauksista ovat yleisiä samankaltaisuustekijöitä. Niissä ei sinällään ole mitään pahaa, mutta jos sinulla on tarjota mainonnassa kaikki samat lupaukset kuin muillakin, kuluttajalle jää vaihtoehdoksi ainoastaan valita halvin vaihtoehto. Eikä hinnalla kilpailu ole yleensä kovin kauaskantoista.

Erottuvuustekijän löytäminen voi olla joskus todella vaikeaa. Pyri siis olemaan luova, mutta älä lannistu vaikka et heti keksisi jotain mullistavaa. Asia voi olla hyvinkin pieni nyanssi, joka lopulta erottaa sinut muusta massasta. Voit esimerkiksi erottua tällä tavalla: Olet uunimuurari, ilmoita, että työmaalta kuvataan aina livelähetys nettiin, joten asiakas pääsee näkemään työn etenemisen reaaliajassa. Tuotat asiakkaalle viihteellistä arvoa, informatiivista arvoa ja koska olet asiakkaan kotona todennäköisesti silloin, kuin asiakkaasi on töissä tai matkoilla, tällainen palvelu lisää vielä luotettavuutta.

Mitä enemmän markkinointiviestinnässä erotut muusta massasta, sitä vähemmän markkinointi aiheuttaa sinulle kuluja. Samankaltaiset joutuvat kilpailemaan hinnalla syöden omaa katettaan ja samaan aikaan nostamalla markkinointibudjettia erottuakseen samankaltaisista kilpailijoista.

Käytä edullisia markkinointikanavia

Yksi parhaista tavoista vähentää markkinointikustannuksia on käyttää edullisia tai ilmaisia markkinointikanavia. Niitä on useita, kuten sosiaalinen media, sähköpostimarkkinointi ja jopa suusanallinen markkinointi.

Sosiaalinen media on erinomainen tapa tavoittaa kohdemarkkinat pienin kustannuksin tai ilmaiseksi. Voit luoda profiilin useille eri alustoille, kuten Facebookiin, Twitteriin ja LinkedIniin, ja alkaa sitten jakaa kohderyhmällesi merkityksellistä sisältöä. Muista sisällyttää linkkejä takaisin verkkosivustollesi, jotta ihmiset voivat saada lisätietoja tuotteestasi tai palvelustasi.

Kokeile uusia teknologioita

On useita tapoja tavoittaa kohdeyleisö. Googlessa mainostaminen lienee kaikista tunnetuin tapa. Tästä syystä se on myös todella kallis mainoskanava. Pyri siis löytämään uusia väyliä asiakkaiden tavoittamiseen. Tätä kirjoittaessa Tik Tok alustassa mainostaminen on noin 50 kertaa halvempaa kuin facebookissa mainostaminen ja noin 100 kertaa halvempaa kuin Adwordsissa mainostaminen. Mene siis rohkeasti uusiin alustoihin ja ota homma haltuun. Tällöin olet kukkulan kuningas kun muut vasta opettelevat käyttämään uutta sovellusta ja siellä mainostamista. Muista kuitenkin, että joskus sijoitus saattaakin mennä pieleen, sillä ei kaikista uusista some-alustoista tule viraaleja. Periscope oli hyvä esimerkki some kanavasta joka tuli ja meni yhtä nopeasti.

Opi tuntemaan asiakkaasi

Kaikki eivät ole asiakkaitasi. Ne voisivat olla, ja ehkä haluaisit kaikkien olevan, mutta ne eivät silti ole. Jotkut valitsevat pienen paikallisen toimijan, toiset valitsevat isoimman brändin. Yksi haluaa ekologista, toinen valitsee aina halvimman. On siis erityisen tärkeää, että ymmärrät mikä yhdistää sitä ihmisryhmää, jotka valitsevat sinut.

Usein puhutaan kipupisteestä. Jos käytetään samaista uunimuurari esimerkkiä, asiakkaan kipupiste voisi olla vaikka se, että hän tarvitsee muurarin, mutta pelkää luovuttaa asuntonsa avaimia vieraalle ihmiselle. Eli tällöin yksi asiakasryhmä oli ”ne henkilöt joiden on vaikea luottaa asuntoaan vieraiden käsiin”. Kun olet muodostanut tämänkaltaisen asiakasryhmän, markkinointiviestinnästä tulee erityisen helppoa.

Kun markkinoinnin kohdennus osuu oikeille henkilöille, säästät valtavasti markkinoinnin kuluissa. Jos yrität pienellä budjetilla tavoittaa liian hajanaisen joukon. Et lopulta saavuta kunnolla ketään. Tunne siis asiakkaasi ja kohdenna rahat ja viesti oikein, niin saat vastinetta rahoille.

Annettakoon vielä esimerkki DMO:n isoimmasta asiakasryhmästä. Ne yrittäjät, jotka ovat kokeilleet yksittäisiä markkinointikampanjoita, ja ovat tyytymättömiä kampanjan jälkeiseen epäselvään tilaan, jossa kukaan ei oppinut mitään, eikä pahimmassa tapauksessa mitään saatu myytyä. Pääsemme lähemmäs tätä tiedonjanoista ja kasvuhakuista asiakasryhmää jakamalla ilmaista koulutussisältöä. Niille, jotka ymmärtävät, että digimarkkinoija ei osaa muurata uuneja, eikä uunimuurari ole digimarkkinoinnin ammattilainen tarjoamme henkilökohtaisen markkinoinnin koulutuksen sekä henkilökohtaisen markkinointisuunnitteluun tarkoitetun koulutusportaalin, johon kaikki projektin vaiheet tallentuvat ja ovat myöhemmin käytettävissä ja jalostettavissa. Näin asiakas pysyy tiiviisti mukana projektissa ja saa arvokasta tietotaitoa tulevaisuutta varten.

Verkostoidu muiden yrittäjien kanssa

Uusi yrittäjä saattaa usein sulkeutua omaan kuplaansa, jossa kaikki on äärimmäisen salaista ja salamyhkäistä. Sellainen on ihan turhaa, ellet ole kehittelemässä led-valolle tai lithium akulle kilpailijaa. Tutustu muihin yrittäjiin, vaikka ne olisivat jollain tapaa kilpailijoitasi. Usein saattaa käydä niin, että saatte jonkun hyvän molempia hyödyttävän idean. Voi myös esimerkiksi olla, että toiselta tilataan jotain keikkoja mitä hän ei pysty tai ole kiinnostunut tekemään ja hän mielellään antaisi ne jollekkin luotettavalla kollegalle. Tai ehkä voitte saada yhdessä jonkun ison asiakkuuden, jota kumpikaan teistä ei yksinään saisi. Suomessa piirit on aina pienet, aina kannattaa tuntea saman alan ihmisiä. On myös erittäin terapeuttista jutella saman alan yrittäjän kanssa. Kukaan muu ei nimittäin jaksa kuunnella päivästä toiseen harjateräksen taivuttamisesta, paitsi toinen harjateräksen taivuttelija.

Jos kahvikupin hinnalla saat kollegalta joskus työkeikan, sen halvemmaksi ei juuri markkinointi mene.